dinsdag 28 maart 2017

Wat is intuitie? Praktische uitleg over de bronnen van intuitie

Intuïtie heeft te maken met onze gevoeligheid, ons empathisch vermogen, het vermogen om verbinding te maken met iemands emoties en intenties. Intuïtie is het in staat zijn dingen te weten of waar te nemen die niet direct zichtbaar of tastbaar zijn.

Intuïtie is ons vermogen verbinding te maken en in te voelen

Wij (de meeste mensen althans) zijn in staat verbinding te maken met de ander. We gebruiken dan onze zintuigen om waar te nemen. Naast zien, horen, aanraken, proeven en ruiken is er de intuïtie (jawel, het zesde zintuig!), waarmee we de ander kunnen waarnemen en leren kennen. Daarmee zijn we in staat gevoelens, gedachten en fysieke gewaarwordingen van een ander op te merken en over te nemen.

1e Bron van intuïtie, de emoties en gevoelens

We zijn in staat emoties van anderen op te pikken. Wanneer iemand boos is, kunnen we dat niet alleen zien door de fysieke veranderingen of horen door intonatie en trilling in de stem. We kunnen dat ook (in)voelen. Kinderen hebben dat van nature. Je hebt vast een keer gemerkt dat kinderen niet reageren op wat je zegt, maar wel op wat je uitstraalt. Ze kunnen loepzuiver aanvoelen of iemand boos, blij, bang of bedroefd is, ook al spreekt de gezichtsuitdrukking dit tegen. Wat je intuïtief kunt oppikken is:
  • Wat voelt de ander?
  • Wat voelt de ander, maar wordt niet gezegd?
  • Wat wil de ander niet voelen?

2e Bron van intuïtie, het hart

Je weet of iemand verbinding maakt met je of niet. Barbara Brennan noemt het ons vermogen om liefde te ervaren. Liefde betekent voor mij onvoorwaardelijk verbinding kunnen maken met de ander. Ga er eens op letten. Merk je op of de ander verbinding maakt met je of niet? Voel je je buitengesloten? Hoe merk je dat? Wat je intuïtief kunt oppikken is:
  • Houd de ander van me?
  • Staat hij of zij open voor me?
  • Mag ik er zijn zoals ik ben?

3e Bron van intuïtie, het denken

We zijn in staat gedachten, oordelen en overtuigingen van anderen op te pikken. Ik weet zeker dat jij ook opmerkt of iemand je beoordeeld, een sterk oordeel heeft over wat je doet of wie je bent. Dit merk je en voel je direct. De meeste mensen hebben hier een scherp gevoel voor. Met een verder ontwikkelde intuïtief kun je oppikken:
  • Wat vind de ander van me?
  • Wat denkt iemand?
  • Wat vind hij of zij belangrijk?

Drie bronnen van intuïtie ontwikkelen.

De drie bronnen van Intuïtie naast de reguliere zintuigen zijn de emoties, het hart en het denken. De meeste mensen gebruiken dit onbewust. De 1e bron van Intuïtie, de emoties is het eenvoudigst te ontwikkelen. Voor de 2e en 3e bron van Intuïtie heb je meer tijd en aandacht nog, maar ook deze kun je ontwikkelen, net zoals de wijnconnaisseur zijn zintuigen om te ruiken en proeven ontwikkeld heeft.

Intuïtie leren gebruiken

leren gebruiken van je intuïtie doe je niet door er over na te denken of te analyseren, echter door te ervaren. Intuïtie is direct weten zonder tussenkomst van het denken en toont zich in een directe ervaring, beelden en gevoelens. Intuïtie ervaar je altijd in het nu.

De kracht van jouw intuitie wordt bepaald door de aandacht die jij hebt voor de drie bronnen van intuitie. Hoe scherper je waarnemingsvermogen, hoe concreter je waarneming. Lees verder over het tips voor het ontwikkelen van je Intuïtie.

Meer over intuitie lezen? Lees het boek van intuitie naar inzicht.

                                                                                                                                                              

Nieuwsgierig naar hoe goed jouw intuitie is?
Ga naar de workshop 'van voelen naar heldervoelen, van zien naar helderziend'. Leer in een avond hoe je een kloppende reading geeft. Klik hier voor de agenda.
                                                                                                                                                               
 

dinsdag 21 maart 2017

Stress!! Mediteren in de bouwmarkt

Zojuist een Mindfulness meditatie (stress reductie) training afgerond bij de Praxis. Jawel, een meditatie training in een bouwmarkt van de praxis. Waar het hoofdkantoor denkt dat ‘nuchtere’ werknemers niet openstaan voor meditatie training op het werk, zit ik in een lokale zelfstandige vestiging van de praxis met 9 werknemers in een ruimte in de bouwmarkt te mediteren.

                                                                                         
Artikel geschreven door: Luc van Esch, gecertificeerd Mindfulness MBSR trainer
Interesse in meditatie bij jouw bedrijf? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

Iedereen kan stress ontwikkelen 

Er zijn overal prikkels en signalen waar je stress van kunt krijgen. Zodra je in een drukke omgeving bent, zijn er signalen, geluiden, beelden, prikkels die stress kunnen opleveren. Ook in rustige omgevingen, want het hoofd en de gedachte-machine en bijbehorende emoties draaien bij de meeste mensen gewoon door. Bij elk mens, dus ook in de bouwmarkt!

Stress zit voor het grootste deel in je hoofd. 

Stress wordt voor een groot deel bepaald niet zozeer door het werkelijke situatie, maar door de manier waarop we tegen de werkelijkheid aankijken. Vroeger was er de woeste sabeltand tijger waar we stress van kregen. In de bouwmarkt kan het een ontevreden klant zijn, wachtende klanten of een bestelling die te laat komt. Ons brein signaleert dit als gevaar, ook al is er geen sprake is van onmiddellijke fysieke dreiging, Het stress-systeem wordt automatisch in gang gezet.

Zelfs boswachters kunnen stress hebben

Het beroep wat iemand uitoefent maakt niet uit. Of het nu een medewerker is van een bouwmarkt, kassière, bankmedewerker of boswachter. In het bos zijn er misschien minder prikkels, maar ook boswachters denken, hebben meningen, verwachtingen en oordelen. Zo kwam ik een half jaar geleden een boswachter tegen die stress had. Hij vertelde dat hij zich steeds drukker maakte over het afval wat rondslingerde in de bossen en er stress van kreeg. (lees verder over signaleren stresssignalen) 

Omgaan met de stress in de bouwmarkt 

Je kunt leren om bewust te worden van je gedachten, houding en zienswijze, die de stress veroorzaakt. En dan blijkt opeens dat we een keuze hebben! Bij de boze klant even ademhalen, ipv reageren. Of bij drukkte i.p.v. sneller te rennen en de stress daarmee verergeren, even pas op de plaats en ademhalen. Dan kunnen we de stress beantwoorden in plaats van dat we er automatisch op reageren. (lees verder over tips om stress te verminderen). 

Reacties van enkele bouwmarkt-medewerkers over deze meditatietraining:

‘Ik heb meer inzicht in hoe je stress kunt herkennen en kunt voorkomen.’
‘Ik merk nu na de training dat het af en toe lukt om mijn gedachten 'uit te zetten'. Maar de cursus heeft mij ook in laten zien dat er nog wel wat irritaties zitten wat het werk betreft.'
'Leren moment rust nemen ipv altijd bezig te zijn'
 'Ik ben wel rustiger en meer in het moment gekomen, maar merk wel dat een hoop dingen harder binnenkomen en ik directer ben geworden.verder laat ik meer gewoon op me af komen zonder te veel te piekeren. Dit zijn stiekem best grote veranderingen en hier moet ik een nieuwe weg mee zoeken voor mij zelf. Wat nog wel een bonus is, is dat ik afgelopen dinsdag bij de osteopaat geweest ben en mijn lichaam duidelijk losser was als normaal'

dinsdag 7 maart 2017

Driehoek van gewaar zijn, ingang naar het nu

We hebben de neiging om al onze ervaringen te beoordelen. We vinden iets goed/niet goed of prettig/niet prettig. We willen meer van wat fijn is. En we willen minder van wat niet fijn is.

Vastzitten in een vicieuze cirkel van gedachten en emoties 

Wanneer je continue op zoek bent naar iets beters en iets anders, leidt dat onherroepelijk tot innerlijke onrust en onvrede, een carrousel van emoties en gedachten.

Je kunt fysieke sensaties ervaren (ongemak, spanning of pijn). Als gevolg hiervan kun je er gedachten over hebben (dit wil ik nu niet, wanneer is dit nu afgelopen, enz) en hieraan gekoppelde emoties ervaren (irritatie, verdriet, onrust). Deze emoties uiten zich uiteindelijk weer fysiek via spanning waardoor we vast komen te zitten in een vicieuze cirkel van gedachten, emoties en gevoelens.


Driehoek van gewaar zijn, ingang naar het nu

Elke van deze drie gewaarwordingen kun je als ingang gebruiken voor het nu, eenvoudig door ze op te merken. Je kunt onderzoeken wat je ervaart. Misschien merk je op dat gedachten niet hetzelfde zijn als emoties en dat ze ook niet tegelijkertijd plaatsvinden. Je kunt ontdekken dat ongemak en pijn niet hetzelfde zijn als de gedachten en gevoelens over ongemak en pijn.

Het stoppen van de vicieuze cirkel van gedachten en emoties

Wanneer je met aandacht bent in het NU bij wat zich NU aandient stop je de vicieuze cirkel. De kwaliteit van deze aandacht is hierbij belangrijk. Enkele belangrijke elementen hierin zijn niet-oordelen, mildheid, open houding, niet gehecht zijn en een accepterende manier van aandachtig zijn. Bedenk bijvoorbeeld dat een (sterk) oordelende manier van kijken meer gedachten en emoties oproept.

Lees verder over wat is denken of  je goed voelen, hoe doe je dat?