zaterdag 31 december 2016

28 Tips om stress te verminderen

Er is niets mis met spanning en wat stress op zijn tijd. Structurele stress kan uiteindelijk leiden tot ziekte en uitval. Allereerst is het handig dat je in staat bent om stress te signaleren. Onderstaande tips kunnen vervolgens helpen om de stress los te laten.
  1. Verminder koffie, suiker en overmatig gebruik van alcohol 
  2. Start de dag met een mediatieoefening (zitten of bewegen) 
  3. Zet de intentie van de dag. 
  4. Maak aan het einde van de dag een lijst van wat er morgen gedaan moet worden. Bepaal wanneer je tevreden bent. Geef aan wat prioriteit is 
  5. Relativeer, wees tevreden met wat je hebt.
  6. Loop bewust. Heb je haast, haast je dan bewust. 
  7. Meditatie bij voorkeur ’s ochtends. Je hebt er dan de gehele dag profijt van. 
  8. Adem elke dag een aantal keer bewust in en uit 
  9. Geef je grenzen aan, zeg een paar keer per dag nee. 
  10. Breng je pauzes door met mensen bij wie je je lekker voelt 
  11. Breng tijd door alleen. 
  12. Neem de dag vrij 
  13. Doe iets waar je van geniet 
  14. Neem een warm bad 
  15. Fysiek contact. Knuffelen en seks zijn ook stress verminderend. 
  16. Doe niets, al is het maar 5 minuten. 
  17. Breng tijd door in de natuur
  18. Ga in de tuin werken
  19. Ruim op 
  20. Maak tijd vrij in je agenda 
  21. Ga simpel werk doen, dat kan het hoofd ook vaak leeg maken 
  22. Beweeg of sport. Je bouwt weerstand op waardoor je beter tegen stress kunt. 
  23. Eet gezond en veel groente.
  24. Maak van wacht momenten een meditatiemoment. Bv. Bij de kassa of wanneer je op de bus wacht. 
  25. Wees bewust van je communicatie met mensen. Ben je er tevreden over? Denk eens na over hoe je de communicatie zou kunnen verbeteren? 
  26. Sta stil en merk op de gedachten en gevoelens die aanwezig zijn.
  27. Praat met vrienden en vrienden die luisteren naar je. 
  28. Zoek uit waar eventueel stress vandaan komt en doe er iets aan. 
Lees verder over het signaleren van stresssignalen

woensdag 7 december 2016

Mindfulness training omgaan met stress

  • Anders omgaan met stress
  • Ervaar rust en ontspanning
  • Leer zaken te accepteren zoals ze zijn
  • Omgaan met prikkels van buitenaf
  • Minder piekeren en oordelen
Effecten medisch bewezen en geaccepteerd

Achtergrond Mindfulness MBSR

Op basis van medisch onderzoek is vastgesteld dat de aandacht training MBSR zorgt voor minder stress. Deelnemers ervaren meer rust en ontspanning na de training. In de praktische training leer je hoe stress klachten ontstaat, de rol van stress en je leert vaardigheden om hier effectief mee om te gaan.

Programma Mindfulness MBSR

  • Persoonlijk intakegesprek
  • 8 avond-bijeenkomsten van 2,5 uur
  • Een stilte dag 
  • Werkmap met oefeningen en literatuur
  • Mediabestanden met oefeningen

Investering 

Omdat deze training onderdeel is van mijn accreditatie, bied ik de volwaardige training nu eenmalig tegen een sterk gereduceerd tarief aan.  
  • €175,- (normaal € 325,-). Prijs is inclusief BTW.
  • Het is een bijzonder effectieve training. Het resultaat hangt direct samen met het beoefening van het huiswerk. Je kunt rekenen op ca. 45 minuten per dag.   

Data

  • 7, 14, 21, 28 maart; 4, 11, 18 april en 9 mei. (Inclusief stiltedag op zaterdag 15 april) 
  • Locatie Kerkdriel (nabij Den Bosch)

    Aanmelding training mindfulness:

    Er is plaats voor maximaal 12 deelnemers. Boek dus snel via de website van ontdekjezelf. 

    Over de mindfulnesstrainer

    Na 9 jaar ervaring als manager in het bedrijfsleven, werk ik sinds 2005 fulltime met groepen en individuen als zelfstandig trainer en coach op het gebied van gedrag, emotionele en persoonlijke ontwikkeling. Ik geef sinds 2009 jaarlijks diverse keren de 8-weekse mindfulness training en wekelijks (meditatie)trainingen in het bedrijfsleven o.a. via Schouten & Nelissen.
    Verder beoefen ik actief Tai Chi en Qi Gong (Chinese bewegingsleer) en ga regelmatig op retraites. Kijk voor meer informatie over mij en mijn activiteiten op www.ontdekjezelf.com