donderdag 26 februari 2015

Wat is een reading?

In een reading vertel je de ander wie hij of zij is zonder deze persoon te kennen.

Een reading doen vanuit observatie van de ander.

Een scherpe observator zal veel dingen over jou kunnen vertellen. Je straalt uit wat je belangrijk vindt door de manier waarop je kijkt, loopt, gedraagt en praat. Met trucjes, scherpe observatie, op de vlakte blijven, positieve dingen zeggen zal de ander jouw reading voor waar aannemen. Met goede observatie en communicatie technieken kom je een heel eind.
Op deze manier is de sleutel tot een goede reading de juiste interpretatie van jouw waarneming.

Een reading doen vanuit je intuïtie

Iedereen snapt dat afhankelijk van hoe jij je NU voelt, je dat uitstraalt. Om die reden VOEL je je bij de ene persoon prettig of naar en kost de een je energie en krijg je energie van de ander. Juist in het voelen zit enorm veel informatie.

Wanneer je vanuit je intuïtie een reading geeft, observeer je niet de ander, maar observeer je jezelf. Alle informatie haal je uit jezelf, wat jij voelt en ervaart in aanwezigheid van de ander. Belangrijk is dat je onderscheid kunt maken tussen je oordelen en je intuïtie.  Hierbij is een oordeel altijd gebaseerd op informatie uit het verleden. Je intuïtie daarentegen heeft informatie die NU aanwezig is.

Hoe groter je aanwezigheid, bewustzijn en zelfkennis is, hoe scherper je intuïtie en je reading.

Readings leren geven. 

Je kunt de technieken leren in een korte workshop van 2,5 uur. Voor de meeste mensen is deze workshop 'een openbaring', 'ik wist niet dat het zo gemakkelijk was' en een 'bevestiging van hoe sterk mijn intuïtie eigenlijk is'. 

Lijkt het je leuk om een reading te leren geven die de ander als kloppend ervaart?
Lees meer informatie over de powerworkshop readings leren geven:

Lees verder over intuitie ontwikkelen

dinsdag 24 februari 2015

Meditatie is fitness voor de geest

Na een paar weken fitnessen zal je niet direct effect ervaren, zeker wanneer je dit maar een keer per week doet. Wanneer je het een aantal weken dagelijks doet, voel je jezelf snel fitter, je hebt meer uithoudingsvermogen en je voelt jezelf krachtiger. Hetzelfde geldt voor mediteren. Je zult merken dat je na een aantal weken sneller 'herstelt' van gedachtekronkels, emoties en spanningen. Mediteren is mentale fitness. Je ervaart meer innerlijke rust, aanwezigheid en ontspanning in je dagelijkse leven.

Zoals met alles wat je leert, is herhaling de beste strategie om iets te leren. Na een langere periode van regelmatig mediteren zal je voor jezelf kunnen zeggen wat het oplevert voor je. Lees verder: 10 tips voor het eerst mediteren.

Mentale houding bij meditatie

Meditatie gaat over bewust zijn. Veel deelnemers in trainingen zeggen regelmatig 'het was een slechte meditatie. Ik had veel gedachten.' Bij meditatie geeft het niet dat je gedachten hebt. Het gaat over aanwezig zijn en bewust zijn van eventuele gedachten die opkomen.

Er is dan ook geen goed of fout tijdens mediteren, dat zijn immers ook weer gedachten. Zo is elke meditatie anders. Tijdens de meditatie heb je misschien veel gedachten, de andere keren ervaar je diepe rust en ontspanning. Een volgende keer voel je misschien alleen irritatie of kun je geen lekkere fysieke houding vinden.

Hoe meer je gericht bent op het succes van meditatie en het krijgen van rust, hoe meer gespannen je zult zijn. Je zult opmerken dat juist de onaangename gevoelens en gedachten tijdens de meditatie je naar verloop van tijd nieuwe inzichten brengen en diepere niveaus van innerlijke rust. Probeer je oordeel wat je over de meditatie hebt, los te laten.

Belangrijke elementen bij mediteren

Lees onderstaande door en kijk eens of je deze elementen herkent. Misschien dat je onderstaande elementen ook herkent in je dagelijkse leven. Welk element is voor jou de grootste uitdaging?
  1. Oordeelvrij. Er is geen goed of fout in de meditatie. Het gaat om het observeren wat er is zonder het oordeel.
  2. Beginnersblik. Kijk naar jezelf en wat je ervaart alsof je het voor het eerst ervaart. Dit maakt dat je het gemakkelijk kunt observeren vanuit nieuwsgierigheid naar wat er is.
  3. Loslaten. Je stelt met mediteren geen doel wat je wilt bereiken. Doelen stellen leidt je af van het hier en nu.
  4. Acceptatie. Je bent je gewaar van wat er is zonder het te veranderen. Wanneer dat niet lukt omdat je tegen de huidige situatie vecht. Kijk dan of je het gevecht kunt accepteren.
  5. Mildheid. Wees mild voor jezelf (en anderen). Elke meditatie is anders, wees mild voor jezelf als het een keer niet lukt (zoals je zou willen). Waardeer jezelf voor de oefening die je doet.
  6. Geduld. Aandachtstraining heeft tijd nodig. Gun jezelf de tijd.
  7. Doorzettingsvermogen. Net als met fitnessen zal het de eerste weken tijd en energie kosten voordat je er de vruchten van kunt plukken. 
Lees verder over  6 redenen waarom meditatie werkt of verder over tips fysieke meditatiehouding

zaterdag 21 februari 2015

9 Tips meditatiehouding

De fysieke houding bij mediteren

Bij een meditatiehouding is het belangrijk dat je alert en aanwezig kunt blijven zitten. Dit hoeft niet te betekenen dat de houding altijd comfortabel en ontspannen moet zijn. Welke houding je ook kiest, je zult altijd tijdens de meditatie spanningen of ongemakken ervaren. Deze kunnen je helpen om je meer richten op je lijf in plaats van op de gedachten die je (erover) hebt.

Mediteren op meditatiekussen of meditatiebankje

Het zitten op een meditatiekussen of bankje is geen eis. Het gaat immers niet om de houding, maar om aandacht. Wanneer je voor het eerst mediteert, zal een gevorderde yoga-houding je waarschijnlijk te veel ongemakken bezorgen waardoor het moeilijk zal zijn om geconcentreerd te blijven. Je zult dan waarschijnlijk te veel bezig zijn met de ongemakken. Pak dan ook die houding die bij je past waardoor je ontspannen en alert kunt blijven tijdens de meditatie. Liggen of een stoel waarbij je onderuit gaat zitten, is meestal niet aan te raden omdat velen dan eerder in slaap zullen dommelen. Meditatie gaat over bewust - zijn, aanwezigheid en aandacht.

Stil zitten tijdens het mediteren

Kijk eens of het je lukt om gedurende de meditatie compleet stil te zitten. Het kan immers gemakkelijk zijn om bij elke kriebel of kramp de aandacht te laten afleiden door te gaan verzitten. Wat een suggestie is om een kort moment te kijken naar de relatie tussen deze kriebel en de reactie die we normaal gesproken hebben. Als we besluiten om niet te bewegen, geven we kracht aan onze meditatie omdat we hiermee onze concentratie in stand houden. In dit proces vergroten we de concentratie en komen we op een dieper niveau. Deze concentratie brengt de kwaliteiten van stabiliteit, kalmte en maakt het mogelijk om in rust te blijven wanneer er emoties opkomen.

  

Tips voor meditatiehouding

  1. Zorg ervoor dat de grond, kussen of stoel waar je op zit als een steun onder je zit.
  2. Bij het zitten op de stoel, zit je met een rechte rug.
  3. Hoofd / kin ontspannen, kin lichtjes naar beneden.
  4. Voeten stevig op de grond
  5. Handen in de schoot.
  6. Tong lichtjes tegen je gehemelte helpt om speekselvorming te voorkomen.
  7. Je kunt ervoor kiezen je ogen dicht of open te houden. Houd je de ogen open, richt je dan op een punt een meter voor je op de grond. Met gesloten ogen is het voor veel mensen vaak gemakkelijker om contact te maken met hun binnenwereld.
  8. Begin vanuit een ontspannen houding. Kaken, schouders en armen ontspannen.  
  9. Kies die houding die bij je past en probeer gedurende de meditatie die houding vast te houden.
Lees verder 10 tips voor het eerst mediteren. of 6 redenen waarom meditatie werkt.

dinsdag 17 februari 2015

Wereld Tai Chi en Qigong dag 25 april

Op 25 april wordt er de Wereld Tai Chi en Qigong dag georganiseerd in meer dan 80 landen om samen te komen, samen te ademen en te bewegen. 10u lokale tijd wordt er in elk land een uur gezamenlijk taichi / qigong beoefend om zo een golf van Tai Chi helende energie over de wereld te laten stromen.

Ook jij kunt ook meedoen aan deze taiji-dag.

Van 10-11u doen we mee aan de gezamelijke taichi 'wave'. Deze is ook voor beginners goed mee te doen. Alleen kijken kan natuurlijk ook.

Daarna zijn er demonstraties van verschillende taichi scholen uit de regio die in de verschillende stijlen taiji en chigong beoefenen. Verder zijn er verschillende standjes.
Voor meer informatie over taichi lee-stijl, kijk verder op: http://www.he-xiang.nl/

Praktische informatie wereld Taiji en Qigong-dag

Waar: Uden in het Bevrijdingspark
Wanneer: zaterdag 25 april
Hoe laat: 9.30 tot 14.00

Toegang is geheel gratis!!

Interesse in een zomerweek taiji, qi gong en mindfulness