zondag 29 juni 2014

Programma mindfulness, qi gong en taiji-week

Vakantieplannen? Een heerlijk ontspannen zomerweek in augustus. Mindfulness, taiji en qigong in combinatie met heerlijk eten, prachtige omgeving en warm gezelschap in Frankrijk. Tevens een geweldige investering in jezelf en jouw persoonlijke ontwikkeling. Je maakt je innerlijke kracht wakker en word je bewust van je energie, houding en interactie.



Taiji en mindfulness programma per dag: 

Meer weten over Tai Chi, Qi Gong, kijk op mijn Tai Chi Weblog 

Zaterdag: aankomst na 17u, heerlijk 3-gangen diner en korte kennismaking
Zondag: aankomen & aanwezigheid 

  • Ochtend: Kennismaken, bewust van aan- en afwezigheid, verkennen landgoed, meditatie op de zintuigen 
  • Middag: Losmaken vh lijf, basisprincipes taiji, korte vorm taiji lee-stijl 

Maandag: interactie & bewegen in de ruimte 

  • Ochtend: Qi gong principes, kao men: openen van meridianen, Dao yin ademhaling, klassieke qi gong
  • Middag: Bewustwording en meditaties op aanwezigheid van eigen energieveld. 

Dinsdag: omgaan met weerstand 

  • Ochtend: Meditaties op (on)prettige gebeurtenissen, bewust wording en leren kennen van gedachten.
  • Middag: Korte vorm taiji lee stijl, Tui shou voelende handen, focus; Qi flow, focus & Li kracht 

Woensdag: Voor het ontbijt ochtendmeditatie & taiji in het bos. daarna vrije dag.
Donderdag: omgaan met emoties 

  • Ochtend: 5 elementen en de emoties. Qi gong, 5 richtingen, focus en emoties. Neutraliseren van emoties.
  • Middag: De impact van emoties en verhalen van anderen. Ontspannen aanwezigheid en mededogen bij emoties 
Vrijdag: vrij bewegen

  • Ochtend: Actieve meditatie op de ademhaling 
  • Middag: Kao men: openen van meridianen, Dao yin ademhaling, klassieke qi gong, korte vorm taiji lee-stijl 
Klik hier voor meer informatie over taiji, mindfulness en qigong: 

Praktische informatie mindfulness meditatie, Qi Gong & Taiji-week

Zaterdag: ontbijt en vertrek naar huis
Kosten zijn € 325,- voor de training.
Data 2016: 6 tot 13 aug & 23 tot 30 april (schrijf je in via www.preau.nl)
Kosten verblijf zijn afhankelijk van keuze accommodatie (incl. heerlijke bedden & douches, overheerlijke maaltijden / koffie / thee).
Kijk op www.preau.nl  voor meer informatie of om je definitief in te schrijven. Is je interesse gewekt en wil je meer informatie over de taiji-week? Bel Luc op 06-46394565 voor meer informatie

vrijdag 27 juni 2014

Tips voor meer zelfwaardering

Herken je de waardering die er voor je is? 

In Nederland spreken we waardering vaak niet uit, wat niet wil zeggen dat deze er niet is. Herken je de verpakking waarin de complimenten zitten? Ze kunnen verpakt zijn in een glimlach, de aandacht die je krijgt, het kopje koffie wat voor je gehaald wordt, die loonsverhoging of die uitdagende opdracht die je krijgt op je werk.

                                                                                         
Artikel geschreven door: Luc van Esch, trainer & coach
Meer waardering op de werkvloer? Of zelf-waardering voelen? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

Kun je waardering ontvangen? 

Soms wordt de waardering expliciet uitgesproken. Vaak voelt de ander zich gegeneerd voor de positieve aandacht en praat deze er snel overheen. Ze zijn het niet gewend. Of er wordt als reactie gegeven ‘het was geen moeite’ of ‘het was maar een kleinigheidje’. Hetzelfde gebeurt als je een cadeau geeft en de ander zegt: ‘dat had je niet hoeven doen’. We zijn de kunst van het ontvangen verleerd.

Vertel eens….word je ook blij wanneer jouw cadeau enthousiast ontvangen wordt? Gun de ander ook dit gevoel! Je bent toch blij als je waardering ontvangt? Laat het dan ook zien!

Wat je geeft krijg je terug 

Mensen die zich niet gewaardeerd voelen, zijn doorgaans niet goed in het geven van complimenten. Belangrijk om te beseffen dat mensen die waardering uitspreken, gewaardeerd worden en ook meer complimenten en waardering krijgen dan anderen die dat niet doen.Lees verder hoe je deze waardering kunt geven.

Kortom: zie de waardering, ontvang deze, vergroot je zelfwaardering en spreek de waardering die je voelt uit.


Tips voor meer zelfwaardering. 

  • Investeer in persoonlijke ontwikkeling. Zelfkennis, vaardigheden en kennis vergroten het zelfvertrouwen en zelfwaardering. 
  • Omring je met mensen die je waarderen. Je kunt mensen die zichzelf en anderen niet waarderen niet veranderen. 
  • Vergelijk jezelf niet met anderen en zoek geen waardering bij anderen. Begin jezelf te waarderen.  
  • Sta jezelf toe dat je ook fouten mag maken. Ken je iemand die nooit fouten maakt? 
  • Deel je successen met anderen. 
  • Maak een lijst met positieve eigenschappen en kwaliteiten. Vraag hulp van anderen wanneer je moeite hebt deze lijst te maken. 
  • Verander van omgeving. Zoek een andere baan of omgeving waar ze je wel waarderen. 
  • Meditatie helpt om te accepteren hoe je bent en hoe je je voelt. 
  • Doe dingen waarbij je jezelf waardeert. 
  • Wees niet te streng voor jezelf. 
  • Vraag aan vrienden wat ze waarderen aan jou en je vriendschap.
  • Maak een lijst met dingen die je hebt bereikt 
  • Start met ontvangen. Mensen vinden het leuk iets te geven wanneer het ook echt ontvangen wordt. Hoe meer jij ontvangt, hoe meer de ander zal geven. 
  • Spreek uit wat je nodig hebt aan waardering. Wees specifiek hoe, wanneer je in welke vorm je het nodig hebt. ga bij jezelf na of je werkelijk kunt ontvangen. Misschien ben jij wel iemand die ‘volgens anderen’ niet openstaat voor waardering en feedback. 
  • Kijk naar wat er goed gaat in plaats van wat er beter kan of wat er fout ging. Beloon jezelf wanneer er iets goed is gegaan. 
  • Schrijf ’s ochtends op welke drie dingen jij wil doen die dag. Doe ze en wees tevreden over de dag.
Zelfwaardering is besmettelijk. Hoe groter je zelfwaardering, hoe meer waardering anderen je zullen geven. Alsof ze aanvoelen dat jij degene bent die ze waardering moeten geven.

Je kunt waardering voelen voor iemand. Werkelijk geven van waardering is niet mogelijk. Hoe kun je iets geven wat niet tastbaar is? Bovendien, iets wat wordt gegeven, kan ook weer worden afgepakt. Zorg ervoor dat de waardering werkelijk in jou leeft. Zelfwaardering kan niemand je afpakken. Iets wat werkelijk met jou verbonden is, blijft van jou. Lees verder over hoe je waardering kunt laten zien.

zondag 22 juni 2014

15 tips: hoe geef je waardering

Tips om waardering te geven 

Behoefte aan waardering en erkenning is een levensbehoefte. Werknemers schreeuwen om meer waardering van hun leidinggevende terwijl die er vaak niet in slaagt zijn of haar waardering over te brengen. Jammer, want we weten allemaal dat gewaardeerde collega's harder voor je rennen en meer voor je willen doen.

Waardering geven, hoe doe je dat? 

Wanneer je waardering uitspreekt zonder deze te voelen, zijn je woorden leeg. Waardering geven doe je door waardering te voelen. Voel het en straal het uit! De woorden die je dan spreekt zullen dan geladen worden met waardering. Net zoals je woorden laadt met elke andere emotie die je voelt. Maak er geen trucje van.
Wanneer je niet oprecht bent, bereik je vaak het tegenovergestelde.

15 Tips om de ander te waarderen: 

  1. Spreek je waardering uit. Maak contact, voel de waardering terwijl je deze uitspreekt en wees concreet in wat je in de ander waardeert.  
  2. Verras de ander. Doe iets voor de ander wat je normaal niet doet. 
  3. Zorg dat de ander je cadeau of compliment ook werkelijk ontvangt. Wanneer de ander er snel overheen praat, benadruk dan nogmaals dat je zojuist een compliment gaf of herhaal het compliment. 
  4. Geef iets persoonlijks. Geef niet alleen het cadeau, maar maak (oog)contact en vertel er ook bij waarom je dit geeft en waarom juist aan deze persoon. 
  5. Onthoud persoonlijke dingen van de ander. Denk aan de naam, verjaardag, favoriete vakantiebestemming, namen van kinderen, etc. 
  6. Luister naar de ander. (lees over niveau's van luisteren)
  7. Waarderende gebaren. Denk aan een schouderklopje, bevestigend knikje of duim omhoog. 
  8. Werkgerelateerd: geef een beloning 
  9. Werkgerelateerd: geef de ander een uitdagende klus 
  10. Doe iets voor de ander 
  11. Intentie om te waarderen. Voordat je een gesprek ingaat met de ander, bedenk wat je in de ander waardeert en probeer dat tijdens het gesprek te blijven zien in de ander. Probeer tevens de waardering te voelen. Je houding zal hierdoor (non)verbaal veranderen. 
  12. Lach naar de ander.
  13. Stel vragen. Heb oprechte interesse in de ander. 
  14. Benoem wanneer je iets wat de ander doet, leuk vindt of waardeert. 
  15. Wanneer je de ander ziet en hiermee blij bent, benoem dat. bv. 'Echt leuk dat je er bent’. 
Waardering geven betekent niet dat de ander waardering ontvangt. 
Je kunt de ander oprecht waarderen. Of de ander zich gewaardeerd voelt, hangt echter niet alleen van jou af. Dat hangt ook af van de mate waarin de ander de waardering toelaat en deze werkelijk kan ontvangen. 

Lees hier hoe je waardering kunt ontvangen en zelfwaardering kunt vergroten. Laat linksboven je email adres achter en wordt automatisch op de hoogte gehouden van nieuwe artikeltjes.

maandag 16 juni 2014

Mindfulness, Qi gong en Tai chi week te Frankrijk

Vakantieplannen? Een heerlijk ontspannen zomerweek mindfulness, tai chi en qigong in combinatie met heerlijk eten, prachtige omgeving en warm gezelschap in Frankrijk. Tevens een geweldige investering in jezelf en jouw persoonlijke ontwikkeling. Je maakt je innerlijke kracht wakker en wordt je bewust van je energie, houding en interactie.

Tijdens de Mindfulness, Qigong en tai chiweek doen we verschillende afwisselende oefeningen waarbij ademhaling, aandacht en beweging met elkaar verbonden worden, oefeningen die je na de week thuis kunt voortzetten.

Mindfulness

Bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zonder te oordelen. Je bent met milde, nieuwsgierige, open en accepterende aandacht gewaar wat er is bij jezelf en in de ontmoetingen met de ander.

Tai Chi 

De langzame bewegingen, die vanuit de buik en vooral zeer ontspannen uitgevoerd worden, zijn kenmerkend voor tai chi. Daarbij is het behouden van het eigen balans en evenwicht van groot belang.

Qigong

Qigong is een onderdeel van de Chinese medische wetenschap om lichamelijke en geestelijke gezondheid te behouden en te verbeteren. Door Qigong oefeningen wordt de stroming van Qi (levensenergie) in het lichaam positief beïnvloed. Balans in het lichaam wordt onderhouden of hersteld.

Lees verder over het programma van de mindfulness en taiji-week


Praktische informatie Mindfulness, Qi gong en Tai chi week


  • Kosten: vanaf € 700,- incl. training, verblijf en accomodatie. Kijk hier voor meer info. 
  • Wanneer: 2 t/m 9 augustus 2014
  • Waar: L'huy preau, Chatin, Frankrijk (8 uur rijden vanuit Utrecht). Er zijn voldoende mogelijkheden om met mensen mee te rijden. 
  • Ervaring in meditatie, Qigong of tai chi is niet nodig. 
  • We werken met elke dag een ander thema en een afwisselend programma met genoeg tijd voor jezelf.
  • Trainers: Ramon en Luc  

Kijk op www.preau.nl voor meer informatie of om je definitief in te schrijven voor deze Mindfulness, Qigong en Tai chi week te Frankrijk. Is je interesse gewekt en wil je meer informatie? Bel Luc op 06-46394565 voor meer informatie