dinsdag 28 mei 2013

Vervolg op training mindfulness meditatie Utrecht

Er zijn verschillende mogelijkheden om de Mindfulness meditatie training een vervolg te geven om zo het geleerde vast te houden of juist verder te verdiepen. Hieronder staan enkele suggesties om te doen.
  • 10-daagse retraite Vipassana. De oorsprong van Mindfulness meditatie bevindt zich in de vipassana. Deze 10-daagse retraite bied je de ruimte om patronen op een dieper niveau los te laten. Ik kan het iedereen aanbevelen om hier de tijd voor vrij te maken. Iedereen die deze gedaan heeft spreekt over een verdieping in rust, wijsheid en groot effect op leven en relaties.
  • Mindfulnessdagen. Je dagelijkse leven onderbreken voor een mindfulnessdag. Een dag om bij jezelf te komen, op te laden en samen met anderen te mediteren. 
  • Vervolgtraining mindfulness in communicatie. Deze training gaat dieper in op contact met anderen. Het lukt meestal wel om bij jezelf te zijn als je alleen bent of in meditatie. In deze training leer je wat de impact is van anderen op jou en je leert om met aandacht en ontspanning bij jezelf te blijven. Er ontstaat meer acceptatie naar jezelf en anderen. 
  • Voor mensen met meditatie ervaring kun je in Utrecht op verschillende plaatsen terecht voor wekelijkse meditatiebijeenkomsten. Ik kan Marjan Postma van harte aan bevelen. Ze geeft bijeenkomsten in Utrecht op dinsdagochtend van 10.00 – 11.30 uur of donderdagavond van 20.00 – 21.30 uur nabij het Neude. Aanmelden en meer info via tel:06155267155 of info@deverzoening.com 
  • Mindfulnessweek of weekenden Op veel plekken kun je retraites of mindfulnessweken volgen in alle soorten en maten. We geven zelf een zomerweek Mindfulness en intuitie 20 tm 27 juli te Frankrijk. Geen week van volledige stilte. Centraal staan verdiepen van aanwezigheid, vergroten bewustzijn en daarnaast ontspannen, plezier en genieten in een mooie omgeving.
  • Andere suggesties om je persoonlijke ontwikkeling verder te stimuleren zijn trainingen waarbij je je lichaamsbewustzijn vergroot, denk aan: tai chi of yoga. Ook trainingen op het gebied van lichaamswerk, energiewerk kunnen interessant voor je zijn. 
Zoek op internet naar de verschillende mogelijkheden die er zijn om jouw mindfulness meditatie training een vervolg te geven. Wil je meer suggesties, info of heb je vragen, neem graag contact op.

maandag 13 mei 2013

Last van emoties en gevoelens van anderen?

Onzin natuurlijk, je hebt last van jezelf. Het is toch jouw lichaam? JIJ voelt toch de emoties? Je hebt geen last van de ander, maar last van jezelf wanneer je bij de ander bent. Toch zijn het de emoties van de anderen die je zo beïnvloeden dat je last van jezelf begint te krijgen. Hoe komt het dan dat je last krijgt van jezelf?

1. Je staat te open. 

Blijkbaar sta je te open voor de ander. Je staat open omdat je (onbewust) iets wilt van de ander. Je hebt de ander nodig of je zoekt onbewust naar waardering, bevestiging, steun, liefde, etc. Je staat open in de hoop te ontvangen wat je nodig hebt. Je staat zo open om te ontvangen met als gevolg dat je ook dingen zult ontvangen die je niet wilt ontvangen. Lees hier tips om om te gaan met emoties
 

2. Weerstand tegen emoties. 

Mensen zijn van nature invoelend, waardoor je de emoties van de ander zult voelen. Je hebt niet van iedereen last omdat niet elke emotie lastig is voor je. De lastigste emoties zijn die emoties waar je zelf de meeste weerstand tegen hebt. Dit zijn doorgaans emoties gekoppeld aan minder prettige herinneringen. Deze emoties en herinneringen zitten vast in je lijf. Zo zal het verdriet van de ander het oude verdriet in jou wakker maken. Hoe sterker de herinneringen en emoties in jouw lijf, hoe sterker je zult reageren op de ander, hoe meer last je hebt van jezelf. (Lees verder: leer jezelf kennen door de ander).

 

3. Je vindt iets van de ander. 

Je hebt een sterke mening over de ander. Je vindt iets van wat de ander zegt, doet of uitstraalt. Hoe sterker jouw gedachten, hoe sterker jouw emoties en gevoelens opkomen. Overtuigingen roepen emoties op. Wanneer je iets vindt van de emoties van anderen heb je last van je eigen gedachten. Lees verder over wat zijn gedachten?  en de uitwisselbaarheid van emoties en gedachten.

vrijdag 10 mei 2013

Je goed voelen, hoe doe je dat?

Iedereen wil zich graag goed voelen. Wie zich goed voelt, wil zich lekker blijven voelen.
Hoe je je voelt op dit moment komt voor het allerbelangrijkste deel door hoe je denkt! 
Natuurlijk hebben de dingen die je meemaakt, je omgeving en anderen impact op hoe je je voelt. Echter de gebeurtenissen bepalen niet hoe je je voelt, maar hoe je denkt over die gebeurtenissen.
Hier onder staan 18 tips om je beter te voelen. Het belangrijkste is misschien het besef dat emoties bij het leven horen. Het gevecht tegen wat we voelen zorgt voor gedachten, piekeren, frustratie, verdriet etc. We hebben geen last van het voelen, maar eerder van ons gevecht ertegen.

De belangrijkste twee manieren om jezelf beter te voelen zijn door anders te denken en minder denken. Hieronder 18 tips om jezelf beter te voelen. 
                                                                                         
Artikel geschreven door: Luc van Esch, trainer & coach
Behoefte aan ondersteuning om je goed te voelen? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

Ga anders denken, verplaats je focus. 

Anders denken gaat niet vanzelf. De manier waarop je denkt heeft zich de afgelopen jaren vastgezet in onbewuste automatische patronen. Zet kleine stappen door elke keer je aandacht en energie te richten op de gedachten en gebeurtenissen die je een positief gevoel geven. Voel je je niet goed, dan schenk je (onbewust) teveel aandacht aan negatieve gedachten met als gevolg ‘negatieve emoties’.  Enkele manieren om hier stappen in te zetten: 
  • Begin de dag door te bedenken of op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Waar ben je dankbaar voor op dit moment?
  • Schrijf op wat je niet prettig vindt. Schrijf op tot je je hoofd leeg hebt geschreven. Schrijf vervolgens op wat je leuk lijkt of op dit moment leuk vindt. 
  • Vermijd 'negatieve' televisieprogramma's of krantenartikelen. Het criterium is: richt je aandacht op waar je je goed bij voelt. 
  • Mindfulness meditatie helpt je te leren je aandacht te richten en emoties en gedachten te accepteren en los te laten. Je kunt leren je aandacht te verplaatsen naar het moment in plaats van gericht op de gedachten die gaan over de toekomst of het verleden. 

Denk minder, stap uit je hoofd. 

Je hoofd is de plek waar je gedachten en overtuigingen zitten. Wanneer je niet in je hoofd bent, ben je ook niet op de plek waar de gedachten zijn en heb je er ook geen last ben. Uit je hoofd komen dus en in je lijf zakken.  
Hoe fijner je lijf aanvoelt, hoe gemakkelijker het is om in je lijf te blijven. Zet elke dag een stap om jezelf fysiek lekkerder te gaan voelen. Activiteiten om in je lijf te komen en te blijven:
  • Sporten. Elke fysieke sport kan goed zijn, maar ook dansen, wandelen, etc.
  • Meditatie helpt om te aanvaarden hoe je je voelt. Door acceptatie, laat je het gevecht los. Dat scheelt enorm veel boosheid, frustratie en verdriet en brengt innerlijk rust. 
  • Laat het denken met rust. Accepteer dat je gedachten hebt. Lees hier verder over het denken. Wat is denken?
  • Bewegen met aandacht. Je hebt jezelf aangeleerd om in je hoofd te zitten. Door oefeningen te doen uit de tai chi, yoga of meditatie train je jezelf om in je lijf te blijven vanuit aanwezigheid. 
  • Ontspannen. Zorg dat je lijf zich prettig voelt. Een ontspannen geest zit in een ontspannen lijf. Wat denk je van een sauna, massage of rustige wandeling?
  • Goed eten. Van goed en vers eten gaat je lijf zich lekker voelen. Vermijd suiker en snel voedsel zoals die van de fastfood ketens! Vermijd ook cafeïne, wat een echte spanningverhoger is. 

Verander je omgeving. 

De omgeving beïnvloed ook in grote mate hoe je je voelt. Vergelijk eens de impact van het strand, een drukke stad zoals Amsterdam of een rustig bos op hoe je je voelt.
  • Ga naar buiten voor een wandeling of ga fietsen en pak wat zonlicht.
  • Verander je inrichting. Verplaats je bank en hang eens iets anders aan de muur of schilder je huis. Ook de kleuren in je huis beïnvloeden hoe je je voelt. 
  • Ruim je huis of tuin op en maak schoon. Hoe opgeruimder je omgeving, hoe opgeruimder je je van binnen voelt. 
  • Ga op vakantie of bezoek een plek die je nog niet kent. Laat je inspireren door een nieuwe omgeving. 
  • Ga op bezoek bij vrienden of iemand die je al lang niet hebt gezien. 

Kleine dingen veranderen aan jezelf.  

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Jouw gedrag en uitstraling hebben direct impact op je omgeving. Verander kleine dingen in je gedrag, kleding of uiterlijk. Ook hierdoor verander je hoe je je voelt. 
  • Ga naar de kapper of koop een nieuwe broek of een shirt.
  • Doe eens iets anders. Wil je iets anders, begin dat met iets anders te doen, hoe klein ook.
  • Begroet de eerste tien mensen die je tegen komt eens hartelijk met een glimlach en observeer wat dat doet met je. 
  • Lachen helpt, ook al is het niet gemeend. Lach eens een twee minuten hardop en je voelt je gegarandeerd een stuk beter. 
  • Geef jezelf of een ander iets cadeau. Geven en ontvangen maakt mensen blij. 
  • Praat over waar je mee zit. Misschien voel je je niet goed omdat het niet naar je wens gaat op je werk of in je relaties. Door te praten ontstaat er vaak nieuwe inzichten, oplossingen en mogelijkheden.
Het veranderen hoe je je voelt is een geleidelijk proces. Het is bijna onmogelijk om van diep ongelukkig ineens structureel gelukkig te zijn. Als je denkt dat iets goed is, ga je je goed voelen wanneer je het doet. Wanneer je denkt dat iets slecht voor je is, en je doet het, voel je je slecht. Kies die stap die voor jou werkt en waar je het beste gevoel van krijgt. Jezelf goed voelen kun je leren!