woensdag 29 februari 2012

Geen energie meer voor je werk?

Wetenschappelijk onderzoek toont dat 1 op de 3 mensen te moe is om te werken en 1 op de 5 mensen te weinig energie heeft voor het werk in combinatie met het privéleven. Uit het onderzoek kwamen drie oorzaken voor te weinig energie:
  1. Stress. Stress is een energievreter. We maken hierdoor veel adrenaline aan, onze ratio draait overuren en de emoties worden onderdrukt met als gevolg disbalans tussen emotie en ratio. 
  2. Hormonale disbalans. Een verminderde weerstand of emotionele druk kan de hormoonhuishouding in de war sturen waardoor schildklier niet goed meer functioneert. 
  3. Spijsvertering. Je darmen houden slechte bacteriën niet goed tegen of nemen te weinig energie op uit het voedsel. Het kan ook zijn dat het voedsel wat je tot je neemt te weinig energie bevat. (Bron: www.goedgevoel.be >>lees verder voor gehele artikel)
Ook geen energie meer voor je werk en wil je je ratio/emotie balans herstellen? Mindfulness meditatie werkt en helpt tevens om met emotionele druk om te gaan.

dinsdag 28 februari 2012

Je hoofd tot rust laten komen


Mindfulness meditatie helpt voor een balans tussen lichaam en geest. Iedereen heeft eigen manieren om bepaalde 'minder fijne' gevoelens en emoties te ontwijken. Nadenken is de meest gebruikte techniek met piekeren en onrust in hoofd en lijf vaak tot gevolg. Wanneer je kunt aanvaarden wat er is en wat je voelt, komt ook de gedachtestroom tot rust. 
Drie verschillende trajecten om te komen tot balans tussen lichaam en geest op een rij.

  • Aandacht voor je persoonlijke verhaal
  • Diepgang op jouw specifieke thema's. Het resultaat is snellere verdieping en acceptatie op je eigen thema's.
  • Je kunt niet ontsnappen aan je eigen emoties. Je coach houdt je in contact met wat je ervaart.
  • Flexibiliteit om in het traject andere effectieve coachingstechnieken in te zetten
  • Deelnemers ronden het traject doorgaans binnen 7 gesprekken af.

Belangrijk bij je keuze: krachtige stappen, maar sterke confrontatie met jezelf

2. Individueel traject via e-training module (internet), lees meer >>
  • Volledige vrijheid om te bepalen wat je wanneer doet.
  • Oefenen op eigen tempo, eigen plaats en eigen tijdstip
  • Persoonlijke on-line begeleiding van coach via e-mail en internet.
  • Uitleg via filmpjes, audio-bestanden en artikelen
  • Twee verdiepende telefonische mindfulness coaching sessies

Belangrijk bij je keuze: je hebt meer doorzettingsvermogen nodig om het traject af te ronden

  • Groep zorg voor verbinding en steun. 
  • Delen van ervaringen en kennis
  • Je verbindt je aan 8 sessies van 2,5 uur + huiswerk
  • Diverse meditatie technieken en andere praktische oefeningen 
  • Je leert te zijn met jezelf, maar ook met de anderen in de groep
  • Intensere meditaties door aanwezigheid anderen

Belangrijk bij je keuze: minder ruimte voor individuele vraagstukken

Vraag je je af of deze trajecten ook jou kunnen helpen om balans te vinden tussen lichaam en geest? Neem contact op via 06-46394565 of via de site.

maandag 27 februari 2012

10 tips voor het eerst mediteren

Mediteren levert innerlijke rust, balans en meer concentratievermogen op. Met meditatie schakel je van de 'doe'-stand naar de 'zijn'-stand. Even niets meer doen en niets meer moeten. Het enige wat je doet is zitten en observeren wat er is.

10 tips wanneer je voor het eerst mediteert: 
  1. Rustige omgeving. Zorg dat je niet gestoord wordt en zet de telefoon uit 
  2. Tijd. Zet een timer of wekker. Nadenken over hoe lang de meditatie nog duurt levert onnodig extra gedachten op. Bouw het mediteren langzaam op en begin met 5 of 10 minuten. 
  3. Houding. Begin in een houding die comfortabel is en houd die houding vast. Dat kan zijn op een stoel, (meditatie)kussen of bankje. Liggend kan natuurlijk ook, maar is vaak niet aan te raden omdat de meeste mensen dan in slaap vallen. 
  4. Begeleide meditatie. Mediteren kun je zonder of met begeleiding doen (te vinden op internet). Wanneer je begint met mediteren zal je waarschijnlijk snel afgeleid zijn. Een stem die je begeleidt kan prettig zijn om je terug te halen wanneer je afgedwaald bent. Mediteer je al langer, zal je merken dat je steeds minder afdwaalt. Een meditatieleraar die zijn mond houdt kan dan zeer aangenaam zijn. 
  5. Soort meditatie. Het gemakkelijkste is te mediteren op de ademhaling. Deze is altijd aanwezig en duidelijk te volgen. Richt je op de plek waar je de ademhaling het beste kunt waarnemen. Keer steeds terug naar deze plek wanneer je even afgeleid bent. 
  6. Geen goed of fout. Er bestaat niet zoiets als ‘goed’ mediteren. Tijdens een meditatie kun je heftige emoties waarnemen, veel gedachten en fysieke gewaarwordingen hebben. Ook misschien het gevoel van geluk en tevredenheid. Uiteindelijk zal elke waarneming veranderen. Het gaat om het observeren wat er is zonder het oordeel. 
  7. Beginnersblik. Kijk naar jezelf en wat je ervaart alsof je het voor het eerst ervaart. Dit maakt dat je gemakkelijker kunt observeren vanuit nieuwsgierigheid naar wat er is. 
  8. Loslaten. Je stelt met mediteren geen doel wat je wilt bereiken. Doelen stellen leidt je af van het hier en nu. Hoe meer je moet ontspannen van jezelf, hoe meer gespannen je wordt. Door met aandacht te blijven bij de spanning, komt er vanzelf ontspanning. 
  9. Acceptatie. Probeer te ervaren wat er is zonder dit te (willen) veranderen. Merk je dat je toch iets wilt veranderen, observeer dan deze neiging die je hebt. 
  10. Mildheid. Wees mild voor jezelf (en anderen). Elke meditatie is anders, wees mild voor jezelf als het een keer niet gaat zoals je wilt. Waardeer jezelf voor het oefenen wat je doet. Aandachtstraining heeft tijd nodig. Gun jezelf de tijd. Je leert door vallen en opstaan. Fietsen kon je ook niet de eerste keer.
Vragen over meditatie of toch behoefte aan ondersteuning individueel of in groepen, neem contact op via de site. 

zondag 26 februari 2012

Top 10 tips ontspannen naar het werk

Denk je veel aan je werk? Veel stress en weinig ontspannen op je werk? Mogelijke oorzaken:
  • Presteren onder druk 
  • Drukke agenda
  • Onzekerheden bv. (onbewuste) angst om te falen. Veel denken betekent altijd onderliggende emoties.
  • Je kunt geen nee zeggen
Praktische tips voor ontspanning op het werk
  1. Plan rust in je agenda. Elke dag heeft onvoorziene urgente en belangrijke spoedjes waar je op moet reageren. Zorg dat je altijd ruimte hebt in je agenda om hier tijd voor vrij te maken. Dit betekent ook pauzes nemen om te ontspannen en energie op te laden. 
  2. Nee-zeggen. Zeg nee wanneer iemand iets van je wilt. Geef je grenzen aan, duidelijk en met aandacht voor de ander. Bedenk ook dat duidelijk nee zeggen vaker wordt gezien als kracht, dan als zwakte.
  3. Minder beloftes. Hoe meer je belooft, hoe groter de druk is die je op jezelf legt. Geef aan wat je kunt en wat je niet kunt. 
  4. Prioriteiten stellen. Maak een lijstje en onderverdeel alle activiteiten tussen belangrijk / niet-belangrijk en urgent / niet-urgent. Merk je dat je al je activiteiten betiteld hebt als belangrijk en urgent maak dan een extra verdeling binnen deze groep. 
  5. Vraag om hulp. Iemand helpen geeft mensen een fijn gevoel. Dat kun jij creëren wanneer je iemand om hulp vraagt. Wil niemand je helpen, kortom: ze zeggen allemaal nee, dan weet je meteen dat nee-zeggen geaccepteerd wordt in jouw bedrijf (ga naar punt 2)

    Tips voor een ontspannen lichaam en geest
  6. Tempo Vertragen. Grote kans dat het tempo op je werk hoger ligt dan het tempo van je weekend. Het weekend gevoel meenemen op je werk kun je doen door het tempo mee te nemen. Ga bewust iets rustiger lopen. Gek genoeg neem je dan ook meer ontspanning mee en houd je een rustigere ademhaling en het is tevens aanstekelijk voor je collega’s. 
  7. Meditatie. Steeds meer managers gaan mediteren om te kunnen ontspannen in de spanning. Mediteren is niets anders dan aandacht trainen. Ook topsporters kunnen niet zonder aandacht, waarom topmanagers dan wel want het versterkt je focus & concentratie (minder afleidende gedachten), geeft innerlijke rust en helpt bij het aanvaarden van je emoties waardoor je minder snel uit het veld bent geslagen door onverwachte gebeurtenissen. 
  8. Doe elke dag iets leuks op je werk. Denk aan iets leuks wat je die dag gaat doen. Gedachten zijn gekoppeld aan gevoelens en emoties. Denken aan iets positiefs wat je gaat doen zorgt voor een positief gevoel en direct meer ontspanning. Zorg ervoor dat je elke dag iets leuks doet, al is het maar een kopje koffie bij je favoriete secretaresse. 
  9. Bewegingsoefeningen. Ga hardlopen, of doe voor je ontbijt 20 minuten yoga oefeningen. Je rekt en strekt je lijf, bent met aandacht en je ontspant weer. Je bloed gaat stromen, je hersenen krijgen meer zuurstof. Resultaat is meer energie en meer ontspanning. 
  10. Goed ontbijt. Neem de tijd voor een goed en gezond ontbijt. Zorg dat je wat eet, ook als je niet zoveel honger hebt. Heb je nooit honger in de ochtend, eet dan ’s avonds wat minder. Het wordt dan ook makkelijker om ’s ochtends op te staan. Je lichaam heeft energie nodig om goed te kunnen functioneren. 
Lichaam en geest werken samen. De ervaring leert dat de tijd die het je kost om bovenstaande te doen, dat je die terugverdient. Op je werk ervaar je meer helderheid, ontspanning en scherpte en na het werk heb je minder tijd nodig om te herstellen van een drukke dag.

donderdag 16 februari 2012

Zomerweek mindfulness en intuitie frankrijk

In juli organiseren we alweer voor de vijfde keer de mindfulness en intuitie vakantie week te Frankrijk.

Ontwikkel een helder wakker bewustzijn en leer te vertrouwen op je intuïtie of het door-ontwikkelen ervan. In deze training is er veel aandacht voor jezelf, jouw innerlijk proces, aandacht voor het hier-en-nu en je eigen bron van wijsheid. Landgoed Preau draagt hieraan bij, om door de natuurlijke en prachtige omgeving werkelijk aan te komen bij jezelf.

Onderwerpen deze vakantieweek:
  • Vergroten van je intuïtie
  • De wijsheid van het onderbewuste en bovenbewuste
  • Kracht van aanwezigheid 
  • Verscherpen van je zintuigelijke gewaarwording
  • Bij jezelf zijn in contact met de ander 

Elementen in deze training Mindfulness en intuitie zijn: 
Mindfulness oefeningen, plezier, verdiepingsvragen, meditaties, visualisaties, ruimte, uitbundigheid, verbinding, stilte, contact met je zintuigen, bewegingsoefeningen (tai chi, yoga), intuïtief schilderen, prachtige natuur, wandelen, openheid.
Daarnaast is er iedere ochtend een vrije inloopmeditatie voor het ontbijt.

Praktische informatie mindfulness en intuitieweek
  • Data: zaterdag 21 t/m 28 juli 
  • Plaats: Landgoed preau in Nationaal park de Morvan, Frankrijk 
  • Maaltijden: Bourgondisch vegetarisch 
  • Cursusprijs: € 300,- inclusief alle materialen. Kosten verblijf/eten zijn €360-€425 afhankelijk van je accomodatiekeuze. Klik hier voor meer informatie over de fantastische locatie
  • Inschrijving lopen via www.preau.nl 
  • Begeleiders: Eline van de Nes & Luc van Esch

donderdag 9 februari 2012

5 tips voor charismatisch leiderschap


Leiderschap herken je aan de charismatische uitstraling. Een ontmoeting met een leider met charisma heeft impact. Hij straalt omdat hij weet wat belangrijk is voor hem. Hij voelt zich op zijn gemak in gezelschap en bij zichzelf. Je durft hem te volgen omdat je voelt dat hij zelfvertrouwen heeft en weet waar hij naar toe wil. 

Wat de charismatische leider uitstraalt, voelt deze van binnen.
De leider wil inspireren en kan dat alleen wanneer hij zelf geïnspireerd is. Wanneer hij onzeker is, sijpelt dat non-verbaal door de boodschap heen. Hoe sterker hij de boodschap van binnen voelt, hoe krachtiger het naar buiten komt. Ook wanneer hij twijfelt, voelt de ander dat. Hoe meer het klopt van binnen, hoe congruenter het is in gedrag, denken, voelen en zeggen en hoe duidelijker de boodschap, hoe meer deze klopt voor de luisteraar en hoe krachtiger de impact.

5 tips voor een krachtig charisma.
  1. Weet wat je wilt en belangrijk vindt. Alle belangrijke leiders weten wat ze belangrijk vinden en staan ervoor.  
  2. Zo binnen zo buiten. Voel de boodschap van binnen. Weet wat je zegt en praat vanuit je gevoel, niet vanuit je hoofd. Zodra je gaat denken tijdens een gesprek ga je uit verbinding. Jij dwaalt af en de ander ook. Dat wat er in jou gebeurt, heeft direct impact naar buiten toe.
  3. Congruentie. Wees congruent in je gedrag zodat wat je voelt, denkt, doet en zegt, klopt met elkaar. Toon dat gedrag wat bij je past. Wees eerlijk naar jezelf toe en de ander.
  4. Stilte. Durf de stilte te gebruiken. In de stilte wordt alles voelbaar. De stilte in een gesprek word gebruikt door diegene die dat durven.
  5. Contact maken. Maak contact met jezelf en met de ander. De kracht van de ontmoeting is afhankelijk van hoeveel verbinding er gemaakt kan worden. Verbinden met de ander, begint met verbinding met jezelf.
Charismatisch leiderschap begint bij jezelf.

vrijdag 3 februari 2012

8 belangrijke vragen die je dit jaar nog moet stellen!

Januari is voorbij. Ben je tevreden hoe januari is verlopen of had je andere verwachtingen over het begin van het nieuwe jaar? Je kunt wachten tot het december is, of je kunt nu actie ondernemen om van 2012 het jaar van verandering te maken.

Vragen die je jezelf ‘even’ moet stellen, 8 stappen naar verandering:
  1. Ben je tevreden hoe het jaar tot zover loopt?
  2. Wat zou je willen veranderen?
  3. Waarom is dat zo belangrijk voor je?
  4. Wat zou deze verandering je opleveren?
  5. Hoeveel tijd, geld en energie ben je bereid er in te stoppen?
  6. Wat is vandaag de eerste stap die je zou kunnen nemen?
  7. Hoe kan je die stap zetten?
  8. Wanneer ga je die stap zetten?
Laat het me weten welke belangrijke stap je gezet hebt om te komen tot jouw verandering, mail me of laat hieronder een reactie achter!
Verander wat je veranderen kunt, accepteer wat je niet veranderen kunt en heb de wijsheid om het verschil tussen beiden te kennen. 
Niet te tevreden en toch kun je niet op alle vragen antwoord geven? Zorg voor de ondersteuning,  (vrienden, collega's, familie, coach, therapeut, partner, etc), wie dan ook die jij nodig denkt te hebben om jouw stappen te zetten. Of neem contact op, wie weet heb jij in ons eerste vrijblijvende contact de eerste belangrijke stappen al wel gezet. 

Onze sensitiviteit groeit, we voelen steeds meer


Onze sensitiviteit groeit en ontwikkelt zich. Deze generatie is een stuk sensitiever en bewuster van zijn of haar gevoelens en emoties dan vorige generaties en de generaties daarvoor, uiteraard uitzonderingen daargelaten.

De volgende stap voor onze generatie
Onze basis behoeftes zijn ingevuld zoals eten, drinken, huis, werk, gezondheid en onze sociale behoeftes zijn vervuld met vrienden en familie. Voor de generaties voor ons was dit allemaal geen vanzelfsprekendheid. Werken en overleven stond toen centraal, wat in sommige landen nu nog steeds is. De vragen die we onszelf nu stellen zijn vragen zoals:

·         Wat wil ik echt?
·         Wat geeft me voldoening?
·         Wat maakt me gelukkig?

Meer aandacht naar binnen gericht
Wanneer je honger hebt, maak je je minder druk over wat je gelukkig maakt. Belangrijke dingen eerst. Deze vragen die we onszelf stellen, zorgen ervoor dat we onszelf naar binnen richten, waar de antwoorden liggen op deze vragen. Bij elk van deze vragen is het voelen belangrijk. Dat wat je aandacht geeft, groeit met als een van de gevolgen onze groeiende sensitiviteit en bewustzijn van wat we voelen. 

donderdag 2 februari 2012

Wetenschap: mensen gelukkiger na meditatie

Recent wetenschappelijk onderzoek over meditatie laat zien dat mensen die mediteren er gelukkiger uitzien. Het wetenschappelijk onderzoek heeft mediteerders en niet-mediteerders getest gebaseerd op een 15 seconden video clip van hun gedrag.

Gelukkiger na meditatie retraite
Een studie liet zien dat mensen die begonnen zijn met mediteren gelukkiger er uit zien na een intensieve 9-daagse meditatie retraite (in vergelijking met voor de meditatie retraite). Een tweede studie liet zien dat mensen die ervaren zijn in meditatie, er gelukkiger eruit zien in vergelijking met de controle groep.

Bekijk ook dit korte filmpje van de BBC over wetenschappelijk onderzoek met uitkomsten mindfulness meditatie helpt tegen chronische pijnen en ego-centrisme

Meer weten over 8-weekse training mindfulness meditatie te Utrecht? Lees verder of neem contact op voor meer informatie. Of doe eens gek en schrijf je direct in voor een 10 daagse vipassana-meditatie retraite. Financiele bijdrage alleen door hen die voor zichzelf het nut van de meditatie hebben ondervonden. Laat je weten hoe je het ervaren hebt?

Wil je het gehele engelstalige artikel lezen, klik hier. Op de hoogte blijven van wetenschappelijk onderzoek over mindfulness meditatie? Meld je op deze site aan voor de engelstalige nieuwsbrief