dinsdag 31 januari 2012

Zijn je ratio en gevoel in balans? Hoe kies je?

Je wilt een keuze maken en je eerste gevoel of intuïtie kan sterk zijn. Je voelt dat deze keuze bij je past. Direct daarna komen er herinneringen op over vergelijkbare minder succesvolle keuzes die je hebt gemaakt in het verleden. Ook ga je misschien nadenken over andere mensen, wat zij vinden en hoe zij keuzes maken, iets wat je ook doet. En daar ga je……….twijfel, verschillende gedachten, gevoelens en emoties en je weet niet meer wat te kiezen. (lees verder over invloed gedachten op intuïtie)

De gevoelsbalans, ratio - emotie of intuïtie - gevoel

Bij elke keuze is er een eerste gevoel, voor de meeste mensen te herkennen als 'lekker' of 'niet lekker'. Daarna gaat je hoofd interpreteren en oordelen, de herinneringen en verwachtingen met bijbehorende emoties komen naar de voorgrond. En dan....hoe kies jij?

Laat je altijd je ratio kiezen? Dan ondermijn je jezelf!

Bedenk dat je hoofd niet in het nu kan zijn. Je ratio kan alleen maar nadenken over iets wat is geweest, het analyseren en verwachtingen hebben over de toekomst. Merk je dat je alleen maar vanuit je ratio kiest, dan kies je volgens patronen en automatismen uit het verleden. Grote kans dat je jezelf ergens belemmert. Je volgt immers de patronen die je vroeger ook al volgde. Misschien zelfs de overlevingspatronen die je had als kind. Maar passen die patronen eigenlijk nu nog wel?

Lees verder over: ‘het lichaam geeft het antwoord. Volg je eigen manier terwijl je ondertussen stappen zet om je intuïtie te ontwikkelen.

Ondermijn je jezelf veel? Je kunt er veel over gaan lezen, je kunt ook direct actie ondernemen. 


                                                                                                                                                              

Leren vertrouwen op je intuïtie?
Ga naar de workshop 'van voelen naar heldervoelen, van zien naar helderziend'. Leer in een avond hoe je jouw intuïtie effectief kunt inzetten. Klik hier voor de agenda.
                                                                                                                                                               
  

maandag 30 januari 2012

Vergeven is de hoop loslaten op een beter verleden

Vergeven klinkt vaak als ‘moeten accepteren’, terwijl we dat eigenlijk niet willen. Wanneer je iemand vergeeft lijkt het misschien alsof je dat voor de ander doet, maar degene die er het meeste baat bij heeft dat ben jij. Vergeven doe je vooral voor jezelf.

De last die je draagt wanneer je niet kunt vergeven
Je kent vast wel ‘boze’ mensen uit je omgeving, iemand waarvan je je afvraagt of hij niet altijd boos is. Dat zijn mensen met een ‘boze blik’, ze kijken nors of boos en reageren vaak bozig (zonder dat ze dat misschien zelf door hebben). Deze mensen zijn echt niet boos geboren! Deze mensen zijn in het verleden gekwetst en nog steeds boos op iets wat in het verleden is gebeurt. De emotie heeft zich vastgezet in het lichaam. Dit is te zien in de mimiek in het gezicht, maar ook aan de lichaamshouding.

Gedrag roept gedrag op
Het directe gevolg van het vasthouden van emoties is dat deze emoties blijven terugkomen. Zet je de emoties vast, dan zal je omgeving dat merken en hierop reageren. Op iemand die boos is, zal je vele malen eerder boos reageren, gedrag roept gedrag op. Wanneer je de emotie vasthoudt, blijf je deze emotie tegenkomen. Een manier om deze cirkel te doorbreken is om te vergeven en daarmee los te laten.

Vergeef de ander maar vergeef vooral jezelf
De definitie die ik gebruik voor vergeven is:
"Vergeven is het loslaten van de hoop op een beter verleden"
. Met andere woorden, ik kan met mildheid kijken naar de situatie zoals deze geweest is. Ik kan daarmee met mildheid kijken naar de ander hoe deze was in die situatie en dat deze me niet gaf wat ik eigenlijk nodig had. Gelijker tijd kan ik ook mild zijn naar mezelf. Door te vergeven laat je de emotionele lading los die verbonden is aan deze ervaring. Vergeven is dan ook gericht op jezelf, de ander en de situatie. Je aanvaard de situatie zoals deze geweest is.

Ook behoefte aan meer aanvaarding in je leven? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

zondag 29 januari 2012

Kwetsen wanneer je je gekwetst voelt

Waarom zou je de ander willen kwetsen? De enige reden om een ander intentioneel te kwetsen is wanneer je zelf pijn hebt. Je wilt erkenning voor hoe je je voelt maar ook de wens om de ander te laten ervaren wat jij ervaart. Wanneer je blij bent, wil je dat delen en wanneer je pijn hebt ook. In sommige gevallen werkt het alleen niet…….

Gedeelde smart is niet altijd halve smart.

Wanneer je een ander intentioneel kwetst zal de pijn van de ander naar je terugkeren als een boemerang. Mensen zijn gevoelswezens en voelen de pijn van een ander, bewust of onbewust. Je zult de pijn voelen van degene die je kwetst. Daarnaast reageert de ander vaak op zijn pijn met woorden en gedrag die weer op jou gericht zijn. Door de ander pijn te doen, doe je jezelf pijn. Op korte termijn voel je je misschien even beter, maar op lange termijn werkt het in je nadeel. Gedeelde smart is halve smart gaat in dit geval niet op.

Het stoppen van de pijn en gekwetstheid.

Wanneer je bewust bent van jezelf, heb je een keuze hoe je reageert. Het begint in dit geval bij het aanvaarden van je eigen pijn en gekwetstheid. Bewust handelen, begint met bewust zijn zodat je kunt reageren vanuit mildheid of mededogen en de cirkel van kwetsen kunt stoppen.

Lees verder over omgaan met emoties

vrijdag 27 januari 2012

Een goede coach vinden

De meeste mensen vinden vaak een coach in hun directe omgeving en binnen hun eigen netwerk. Vandaar dat ik een lijstje gemaakt heb van goede kwaliteit coaches, met elk hun eigenheid die allemaal op hun eigen manier in staat zijn je bij jouw persoonlijke doel te brengen.

Twijfel je hoe je een coach moet zoeken? Ga verder naar: in drie stappen je coach kiezen.

Potentiële coaches:
Nieuwsgierig naar coaching, of heb je vragen over coaching, neem contact met me op voor een eerste kennismaking en een vrijblijvend eerste gesprek.

Andere linkjes naar linkpartners:

dinsdag 24 januari 2012

Coachen met garantie op succes en resultaat

Over het algemeen wordt er weinig coaching aangeboden met succesgarantie. Ga jij met een coach een coachingstraject aan terwijl je niet zeker weet wat het oplevert?

Succes van coaching hangt af van de kracht van de relatie.

Het klopt dat het resultaat in een verandering altijd afhankelijk is van de cliënt, maar net zo goed afhankelijk is van de coach. De relatie tussen de twee dient krachtig en vol vertrouwen en inspiratie te zijn en scherp genoeg om twijfels aan te gaan. De coach is in staat om helder te maken wanneer er twijfel aanwezig is of juist het vertrouwen en de coach heeft de vaardigheden om energie en kracht zichtbaar te maken die nodig is om deze verandering in te zetten.

Een goede coach durft nee te zeggen tegen de cliënt.

Als ik nee zeg tegen een cliënt, dan zeg ik ook nee tegen inkomen. Ik loop kans de relatie op het spel te zetten want de cliënt wil misschien geen twijfel of nee horen. Aan de andere kant, als ik voel dat ik als coach niet degene ben die de ander verder kan brengen, dan beëindig ik de relatie en verwijs ik ze door. Geen inkomsten, maar ook geen verspilde energie, geen teleurstellend traject voor beide kanten.

Coachen met garantie op succes en resultaat.

Wil jij een nieuwe stap zetten en zoek je hiervoor een krachtig klankbord? Ben je na een bijeenkomst om wat voor reden dan ook niet tevreden, dan betaal je de nota niet. Ga naar www.authenticiteitscoach.nl , en bel me op voor een eerste kennismakingsgesprek.

maandag 23 januari 2012

Je hoofd leegmaken en vullen met iets moois

Bij veel mensen zit het hoofd vol met niet-helpende malende gedachten. Vandaar dat de cursussen zoals mindfulness meditatie erg populair zijn (gelukkig maar :)). Mindfulness mediatie helpt om je hoofd leeg te maken, maar dat doet intensief sporten, een lekker wandeling of yoga misschien ook voor je.

Vergeet niet je hoofd te vullen.

Een permanent leeg hoofd is voor de meesten onder ons een illusie en voor sommige een gegeven (je kent vast wel iemand uit je omgeving). Je hoofd zal uiteindelijk weer gevuld worden. Het is een gewoonte wat je jezelf (onbewust) aangeleerd hebt, die je ook weer kunt afleren. Wat voor gedachten zou je dit keer willen hebben?

Een hoofd vol met positieve gedachten.

Quote uit de film Avatar: ‘you can’t fill a cup that is already full’. Als je hoofd vol is met positieve gedachten, is er geen plek voor negatieve gedachten. En waar je aandacht aan besteedt dat groeit. Zoek die positieve dingen in je leven, hoe klein ook. Richt je aandacht elke keer weer op het positieve tot de negatieve gedachtepatronen doorbroken worden. Train je hoofd om zich weer te vullen met iets moois

Lees verder over mindfulness meditatie, gedachten of over gedragspatronen. Heb je ook een vol hoofd? Kom langs om wat ruimte voor jezelf te maken. Een deelnemer zegt: "De coaching heeft mij rust en kracht gegeven door het bewust worden van mijn energie en aandacht in een ruimte. Door meer bij mezelf te blijven kan ik ook doen wat ik wil en kan."

donderdag 19 januari 2012

Coach-vraag: welke baan past bij mij?

Vier belangrijke coach-vragen om je huidige of nieuwe baan te onderzoeken.

Coach-vraag: wanneer is jouw ondermijner aanwezig?

De ondermijner is dat stemmetje in je hoofd die je tegenhoudt om die ene leuke baan te krijgen die je wilt. De ondermijner is het stemmetje dat zorgt dat je twijfelt aan je eigen capaciteiten of misschien dat je eisen stelt aan jezelf of je omgeving waaraan je nooit kunt voldoen. Leer omgaan met je ondermijner. Zegt jouw ondermijner bv. “de ideale baan bestaat niet?“ Waar ondermijn jij jezelf om de stap te zetten naar jouw ideale baan?

Coach-vraag: Van welke werkzaamheden krijg je energie?

De perfecte baan levert jou meer energie op dan dat die je kost. Zet alle werkzaamheden eens op een rijtje en geef aan of ze je energie geven, energie kosten of energie-neutraal zijn. Bij sommige werkzaamheden sta je niet stil omdat ze je natuurlijk afgaan. Denk ook eens aan werkzaamheden die je doet, waar je op het moment zelf geen energie van krijgt, maar wel achteraf. Je voelt dan tevredenheid en voldoening. Bij de ideale baan voor jou ga je doorgaans met plezier naar je werk en kom je vol energie weer thuis.

Coach-vraag: Welke kwaliteiten zitten in je genen?

Een van de manieren om de vraag ‘welk werk bij je past’ te beantwoorden is te kijken naar de kwaliteiten die in jouw genen zitten. Kijk eens naar je directe familie en zet de beroepen en kwaliteiten (die ze voor dat werk nodig hebben) eens op een rijtje. Deze kwaliteiten zitten in hun genen en dus ook in die van jou. Kijk ik naar mezelf, dan zitten er bij mijn ooms en tantes 3 ondernemers met een eigen bedrijf, 5 onderwijzers en 2 hebben gewerkt in de zorg. Misschien niet gek dat ik in het verleden gewerkt heb in het onderwijs, de sales en nu als zelfstandig ondernemer trainingen geef en coaching op o.a. stress en werk-prive balans. In de ideale baan, kun je jouw kwaliteiten de ruimte geven.

Coach-vraag: wat vind je belangrijk?

Begin een brainstorm en noteer waar jij waarde aan hecht, denk aan woorden zoals vrijheid, vriendschap, zelfstandigheid, natuur, ….etc. Als je deze grote lijst hebt, minimaal 100 woorden, streep ze dan terug tot de belangrijkste 6-8 waarden. Geef op schaal 1-10 aan in welke mate deze waarden aanwezig zijn op je huidige werk. In jouw ideale baan zijn jouw belangrijkste waarden ruim voldoende aanwezig. Aan de ene kant biedt je werk ruimte om jouw waarden te leven, aan de andere kant vraag je jezelf af: wat kan ik zelf doen om die waarden meer te leven op mijn werk? Bv. wat kan ik doen om nu meer zelfstandigheid of rust te creëren op mijn werk. De ideale baan creëer je natuurlijk ook zelf.

Er zijn natuurlijk veel meer belangrijke vragen te beantwoorden voordat je die baan vind die bij je past. Weten wat je belangrijk vind, wat je kwaliteiten zijn en waar je energie van krijgt zijn natuurlijk belangrijke vragen. Zelf op zoek naar iets anders? Niet tevreden op je huidige plek? Ga voor de eerste stap en neem contact op voor een eerste kennismaking.

dinsdag 10 januari 2012

Stilstaan en het mooie van vervelen

Vervelen is meestal een gevoel van balen, saaiheid en vechten tegen de situatie zoals deze is en tegelijkertijd het verlangen naar iets leuks, iets anders. Maar wat dan? We zijn ook niet gewend om te vervelen omdat er altijd wel iemand is die je in beweging zet met adviezen en tips …..’ga anders dit doen of dat’. Misschien heb je niet geleerd om je te vervelen......

Vervelen is een sluier om de diepere inspiratie heen 

Wanneer je je verveelt, voel je diep van binnen dat je iets wilt, maar het is er nu nog niet. Vervelen is als stil staan echter je hebt het nodig om in beweging te komen. Vervelen is noodzakelijk om de diepere liggende inspiratie naar de oppervlakte te laten komen.

Geef verveling de tijd. 

Wanneer je troebel water de tijd geeft, zal het zand en het vuil zakken naar de bodem zodat er helder water tevoorschijn komt. Zo ook bij verveling heb je tijd nodig. Wanneer je de verveling toelaat zal de helderheid komen en zal er een beweging volgen van binnenuit. Het zal een beweging zijn die echt bij je past.

Top 3 best anti verveel-tips 


  1. Ga je lekker vervelen, geniet er van. Er komt vast iets moois uit. 
  2. Neem de tijd om te voelen. Lees verder over je goed voelen hoe doe je dat 
  3. Ga iets doen, maakt niet uit wat. Er volgt vanzelf inspiratie om te doen wat meer bij je past. 
Lees verder over zijn met jezelf

donderdag 5 januari 2012

Engels onderzoek over mindfulness meditatie

Mindfulness meditatie helpt tegen chronische pijnen en ego-centrisme. Engels onderzoek toont aan....bekijk het korte filmpje van de BBC. Lees hier meer over wetenschap en mindfulenss.