dinsdag 25 januari 2011

Zelfvertrouwen ontwikkelen en mindfulness

Vertrouwen is bij iedereen aanwezig, echter is vaak verstopt onder een laag onzekerheid en angst. Zelfvertrouwen gaat samen met het vertrouwen in je intuïtie. Vertrouw je op je eigen intuïtie, wat je voelt en ervaart, dan zal je zelfvertrouwen ook groot zijn. Richt je dus niet op vertrouwen, maar onderzoek en accepteer je onzekerheden. Het vertrouwen laat zich dan vanzelf zien.

Steun zoeken bij anderen
Veel mensen zoeken steun bij hun partner of anderen bij de keuzes die ze maken. Ze hebben de ander nodig om zelfvertrouwen te voelen en zoeken vaak onbewust bevestiging (bv: aardig gevonden willen worden, het goed willen doen voor anderen, goedkeuring willen voor wat je doet). De ander ‘geeft’ de steun, echter zodra deze persoon er niet meer is, valt de steun ook weg en ervaren deze mensen de onzekerheid die er altijd al was.

Vertrouwen geven kan niet
Zelfvertrouwen is een gevoel en is niet tastbaar, hoe wil je het dan geven? Je kunt de gedachte hebben dat je iemand vertrouwt, echter als je (on)bewust toch twijfel voelt, zal de ander dat ook (onbewust) voelen. De enige manier om de ander te laten ervaren dat jij vertrouwen hebt, is zelf vertrouwen voelen. Het woord zegt het al: zelf-vertrouwen. Het gaat om vertrouwen in ‘ het zelf’. Wat je zelf niet voelt en ervaart is onmogelijk om de ander te laten ervaren. Let op: daarmee heeft de ander het nog niet, echter het zaadje wordt zichtbaar en voelbaar bij de ander. Deze zal het zelfvertrouwen zelf moeten ontwikkelen. Jij kunt dat niet voor de ander doen.

Zelfvertrouwen ontwikkelen bij kinderen en baby’s
Bij baby’s werkt het anders. Baby’s en jonge kinderen zijn zo energetisch verbonden met hun ouders dat het zelfvertrouwen van de ouders direct overgaat naar het zelfvertrouwen van het kind. Wil je je kind helpen om zelfvertrouwen te ontwikkelen, help dan jezelf en ontwikkel je eigen zelfvertrouwen en zorg dat het kind het zelfvertrouwen zelf versterkt door te vertrouwen op eigen ervaringen.

Zelfvertrouwen en Mindfulness
Zelfvertrouwen is er al, je ervaart deze niet omdat de onzekerheid die je ervaart groter is. Jezelf verzetten tegen emoties is net zo zinloos als vechten tegen gedachten. Als je je angst accepteert, ervaar je vanzelf weer het zelfvertrouwen wat er altijd al was. Mindfulness meditatie werkt. Meer lezen? Lees verder over omgaan met emoties of over wat zijn gedachten.

zondag 23 januari 2011

Wat zijn gedachten?

4 korte oefeningen om gedachten te leren kennen.

Oefening 1: geen gedachten hebben: (1 min). Doe je ogen dicht en doe wat je moet doen om 1 minuut lang geen gedachten te hebben.

Oefening 2: gedachte vasthouden: (1 min.) Houd een gedachte vast: (bv. Ik moet mijn best doen, ik moet naar de winkel), pak er eentje. Doe je ogen dicht en probeer deze gedachte 1 minuut vast te houden. Je mag de gedachte niet gaan herhalen! Opdracht is deze gedachte vast te houden zonder dat deze weggaat. Hoe doe je dat?

Oefening 3: een gedachte of overtuiging ontkennen: Doe je ogen dicht en denk de komende minuut NIET aan een roze olifant. Doe wat je moet doen om 1 minuut lang absoluut niet aan een roze olifant te denken.

Oefening 4: alle gedachten uitnodigen en er niets mee doen: (1 min.) Nodig alle gedachten uit die je hebt. Alle gedachten zijn welkom op dit moment. Doe er niets mee, ga ze niet aankijken, maar nodig ze uit, laat ze allemaal toe. Misschien blijven bepaalde gedachten hangen en merk je dat je toch voorkeur hebt voor bepaalde gedachten. Merk het op en laat alle gedachten weer toe, laat ze los, je doet er niets mee.

Wat zijn gedachten? Wat kun je over gedachten zeggen?

- Gedachten zijn er. Geen gedachten hebben kan niet, want ze zijn er. Je kunt er voor kiezen je aandacht erop te richten of niet. Richt je je aandacht op iets anders, dan ervaar je geen gedachten meer.
- Gedachten kun je niet vasthouden. Er komen andere gedachten op, je dwaalt of. Merk je dat je toch vaak dezelfde gedachte hebt gehad, dan heb je deze gedachte herhaald. Een enkele gedachte vasthouden is onmogelijk. Een gedachte is niet tastbaar, hoe wil je deze dan vasthouden? De illusie van het vasthouden ontstaat door het herhalen (hetzelfde geldt trouwens ook voor emoties, lees verder).
- Gedachten verdwijnen niet door ze te ontkennen of er tegen te vechten. Aangezien gedachten niet tastbaar zijn, waar vecht je dan tegen? Wat je ontkent maakt je sterker. Gedachten zijn er altijd en zullen er altijd zijn. Merk je op bij jezelf dat je niet aan een roze olifant hebt gedacht? Dan heb je waarschijnlijk aan iets anders gedacht of deze gedachte helemaal toe- of losgelaten. Gedachten ontstaan door de weerstand die je hebt tegen het huidige moment. Vechten tegen de weerstand zorgt voor meer weerstand. Laat je de weerstand toe, dan verdwijnt deze.
- Als je alle gedachten toe laat, dan verdwijnen ze. Merk op wat je doet met je gedachten. Misschien ben je aan het werk om de gedachten een voor een te bekijken, ben je gehecht aan een leuke gedachte of ben je bepaalde gedachten aan het zoeken of komen ze een voor een binnen. Kijk of je echt alle gedachten kunt uitnodigen en toelaten, dan zul je rust ervaren.
- Gedachten ontstaan door weerstand tegen het NU. Blijkbaar is het nu niet ok, want je wilt ergens naar toe of zoekt iets wat beter of anders is. Zit je veel in je hoofd? Pieker je veel? Grote kans dat je veel emoties hebt (of hebt opgeslagen in je lichaam), die je niet prettig vindt om te ervaren. Door te denken, ga je weg van je lichaam en wat je in het NU ervaart. (lees verder over piekeren) Ben je volledig in het nu, dan accepteer je alles wat er is en zul je zonder gedachten zijn.

Lees verder over omgaan met emoties. Heb je ook suggesties over gedachten of hoe er mee om te gaan? Laat een bericht achter!

vrijdag 14 januari 2011

In vijf stappen je intuïtie ontwikkelen en versterken

Stap 1 voor ontwikkelen van je intuïtie: aanwezig zijn.
Intuïtieve ontwikkeling begint met aanwezigheid in het hier en nu. Als je in je hoofd zit, zit je niet in je lijf. Je verstand doet niets anders dan reproduceren van ervaringen en patronen uit het verleden en projecteren op verwachtingen van de toekomst. Je hoofd weerhoudt je ervan om talloze signalen op te pikken die voor jou relevant zijn.

Tip: Mindfulness meditatie helpt je om in het hier en nu aanwezig te zijn.

Stap 2 ken het onderscheid maken tussen jou, de ander en de omgeving
Als je op een begrafenis bent, voel je verdriet. Is dat van jou? Of hangt deze ‘energie’ in de ruimte? Of is het van jezelf? Hoeveel verdriet van wat je voelt is van jezelf en hoeveel is er niet van jou? We eigenen te vaak toe wat we ervaren, terwijl het gevoel (van oorsprong) vaak niet van ons is. (Lees verder over omgaan met emoties)

Tip: Observeer de oorsprong van de signalen. Waar komt dit gevoel vandaan? Komt het van jezelf, je eigen gedachten en oordelen? Of is het alleen een gevoel? Leer om de signalen en energie van jezelf, de omgeving en anderen waar te nemen en te interpreteren.

Stap 3 ontwikkel de helderheid van je eigen waarneming
Je eigen gedachten en overtuigingen sturen en bepalen je waarneming. Dat wat jij (onbewust) belangrijk vindt, daar let je op en kleur je waarneming. Bewustzijn en loslaten van je overtuigingen zorgt ervoor dat je ‘ neutraler’ je omgeving kunt waarnemen en daarmee ook meer waarneemt.

Tip: Registreer je oordelen en observeer hoe deze je waarneming bepaalt.

Stap 4 ontwikkel je gevoeligheid c.q. sensitiviteit.
Ervaar en stel je open voor de energieën om je heen. Net zoals de kok door ervaring precies weet hoeveel zout en peper hij moet gebruiken, zo heb jij je ontdekkingstocht in het leven. Elke ontmoeting met een persoon (ook omgeving en gebouwen) heeft een subtiele impact op je gedachten, ademhaling, fysieke sensaties, emoties en gedrag. Zoals een ervaren kok uit gerecht kan ontleden, zo kun jij je bewust worden van elke verandering in je lijf.

Tip: Let op jezelf in ontmoetingen met anderen. Gebruik ontmoetingen met andere mensen om de verschillende impact op je gedrag, fysieke sensaties, emoties en gedachten waar te nemen. Let hierbij ook op voorgaande stappen!

Stap 5 zoek de stilte op
In de stilte zit de wijsheid, de kern van jouw weten. Je kunt de stilte vinden tussen twee gedachten in. Naarmate je meer met aandacht bent, zal de stilte die je ervaart tussen de gedachten toenemen. In deze stilte vind je de innerlijke rust en wijsheid van je eigen bron. Wanneer je de stilte ervaart, zul je weten wat ik bedoel.

Tip: Zoek de stilte op in bv. mediteren. Stilte zit ook in het accepteren van jezelf. Wees met wat er is en de stilte volgt.

Uiteraard zijn er ook methodieken om contact te maken met entiteiten, droomwerelden, astraal reizen, akasha, gidsen, etc. Deze technieken kunnen je ondersteunen in je proces tot zelfontwikkeling. Veel mensen neigen echter om altijd de kennis en wijsheid buiten zichzelf te zoeken. De ware intuïtie en bron van wijsheid vind je in jezelf.

Interesse in Mindfulness meditatie of training intuitieve ontwikkeling? Schrijf je in voor de training, of kom lang bij een proefles zodat je kunt ervaren of deze training iets voor je is.

                                                                                                                                                              
Nieuwsgierig naar hoe goed jouw intuitie is?
Ga naar de workshop 'van voelen naar heldervoelen, van zien naar helderziend'. Leer in een avond hoe je een kloppende reading geeft. Klik hier voor de agenda.