woensdag 29 december 2010

Omgaan met emoties

Hoe moet je omgaan met emoties die niet prettig zijn? Blijf je in bepaalde ‘nare’ emoties blijft hangen. 'Nare' betekent hierin dat jij ze 'naar' vind, wat ook direct de oorzaak is dat je er last van hebt.

Omgaan met emoties als een kind

Kijk eens naar een kind wat leeft met een huil en een lach. In 5 minuten kunnen alle emoties de revue passeren zonder dat het kind ze vasthoudt of er last van begint te krijgen. Het kind accepteert wat er is, vindt er niets van waardoor de emoties niet alleen komen, maar ook weer gaan. De emoties worden niet vastgezet.(lees ook tips om je beter te voelen) of waarom emoties blijven terugkomen
Ervaren en acceptatie is de sleutel tot transformatie van emoties.

Tips voor het omgaan met emoties:

  • Jezelf fysiek uiten. Hiermee bedoel ik niet het uiten met als doel om de emotie niet zelf te hoeven ervaren (waarbij anderen er last van hebben). Je kunt je emotie transformeren door jezelf te uiten vanuit contact met je emotie, denk aan tekenen, bewegen, schrijven, dansen, schilderen of iets te maken.
  • Mentale afstand nemen tot het gevoel. (Korte Termijn oplossing) Door je te richten op bepaalde ‘helpende gedachten’ schep je afstand. Voorbeelden van helpende gedachten zijn: ‘Dit gevoel is niet van mij’, of ‘ik mag boos zijn’. Zie de emotie als iets van een ander of van het verleden en spreek dat ook uit naar jezelf. Deze oplossing is echter tijdelijk omdat je de ene overtuiging vervangt door de andere (die de oorzaak was van je emotie). Lees verder over wat zijn gedachten
  • Mindfulness meditatie. Blijf met je aandacht bij je emotie. Observeer hoe je deze fysiek ervaart je in je lijf. Leer je emotie kennen. Wat voor gevoel, vorm, beweging of kleur heeft het? Blijf er met aandacht bij. Is de emotie te intens, richt je aandacht op je ademhaling zodat de intensiteit afzwakt. Blijf met je aandacht gericht op je fysieke lijf. Je zult merken dat de emotie verandert van vorm, intensiteit en beweging. Weet dat emoties net als gedachten, komen en gaan. Het helpt om deze oefening te doen met iemand anders die je kan helpen met je aandacht bij je gevoel te blijven. Uiteindelijk zul je merken dat de emotie verandert en uiteindelijk helemaal transformeert.
  • Emoties delen met anderen. Misschien heb je vrienden met wie je erover kunt praten? Misschien herkennen zij dat ook. Gedeelde smart halve smart gaat erg vaak op. Praat niet vanuit de emotie, ga er niet in je emotie zitten, je maakt het hierdoor groter dan het is. Praat ook niet over je emotie, je praat over wat je vind van je emotie waardoor je weggaat van je emotie. Praat in contact met je emotie. Voel je emotie wanneer je praat.
  • Richt je aandacht op iets anders. (Korte Termijn oplossing) Dit kun je doen als je emotie te intens is. Weet dat je niet van je emotie of jezelf kunt weglopen. De emotie zal terugkomen als je de oorzaak niet hebt weggenomen. Je zult de emotie toch een keer moeten aankijken. Wil je er toch van weg gaan, doe het dan bewust. Richt je aandacht op iets anders wat je afleid, Bv. Leuke muziek, een boek, film, etc

Lees verder over 'hoe ben jij met jezelf'. 

Emotionele energie omzetten in aandacht.

Wanneer je emoties voelt is het belangrijk je aandacht erbij te houden. Je zou jezelf kunnen afleiden (vluchten) en je aandacht volledig richten op je ademhaling of iets anders. De emotionele lading gekoppeld aan de gebeurtenis blijft dan echter bestaan.

Juist door met aandacht te blijven bij je emoties in combinatie met aandacht voor de ademhaling laat dat de gekoppelde fysieke, emotionele en mentale reacties langzaam zullen veranderen. Je zult dan in staat zijn om kalm en rustig te blijven zoals je in de oorspronkelijke situatie had willen zijn. De automatische emotionele reactie zal naar verloop van tijd steeds minder worden. Tegelijkertijd zul je steeds helderder, aanwezig en kalm worden. Het emotionele gedragspatroon begint langzaam af te breken.

                                                                                         

Artikel geschreven door: Luc van Esch, trainer & coach
Behoefte aan ondersteuning om te gaan met je emoties? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

vrijdag 17 december 2010

Opgaan in de stilte

Bij de meeste mensen werkt de gedachtenstroom onafgebroken door. Zonder een moment van rust of stilte. Ook tijdens het doen van een simpele activiteit zoals ‘eten’ of ‘wasmachine inruimen’ gaat het denken maar door. Het is mogelijk deze ruis te doven door je aandacht te trainen en de stilte op te zoeken.

Stilte, zo buiten, zo binnen

Als je je richt op de stilte buiten je, richt je je automatisch op de stilte in je. (lees verder over zo buiten, zo binnen). De stilte is alleen merkbaar wanneer er geluiden zijn. Zonder de geluiden kan er geen stilte bestaan. Ga eens naar buiten, met name nu met dit winterse weer wanneer het sneeuwt. Juist door de sneeuw is er meer stilte dan anders……en kun je de stilte gebruiken om de stilte in jezelf op te zoeken. 


In vijf stappen de stilte opzoeken

Gebruik in deze oefening de geluiden om je heen. Deze oefening is het beste te doen in een rustige omgeving.
  1. Stop met wat je doet
  2. Merk de geluiden op om je heen
  3. Richt je aandacht op de stilte tussen de geluiden. Wanneer deze stap lastig is om te ervaren. Zie jezelf zitten, voel en ervaar hoe je zit met al het geluid om je heen.
  4. Richt je aandacht op de stilte in jou. Wanneer je niet direct stilte kunt ervaren, richt je dan op je ademhaling. Wanneer je afgeleid bent, richt je aandacht weer op je ademhaling. Adem eventueel bewust 4 tellen uit, neem een moment pauze en 4 tellen inademen.
  5. Ervaar de rust en stilte
Neem voor elke stap ruim de tijd om het goed te ervaren.

Stilte ervaren kan overal en altijd.

Wanneer we in staat zijn de geluiden te laten komen en te laten gaan, dan zijn geluiden net als de wind en de wolken die komen gaan. Wanneer we gaan balen van elke wolk die voorbij komt, zal je ook veel onrust ervaren.
We hebben geen last van de geluiden om ons heen, we hebben last van de manier waarop we er mee omgaan.

Je kunt je aandacht trainen zodat je geluiden laat voor wat ze zijn. Het trainen van deze aandacht gaat vaak beter in een stille omgeving.

                                                                                                                                                       

Op zoek naar de stilte in jou? Ontspannen loslaten in rustgevende omgeving?
Ervaar de stilte in de stilteretraite, meditatie en Chi gong. Klik hier voor de agenda.
                                                                                                                                                        
  

maandag 13 december 2010

Je ziet de wereld zoals jij bent, niet zoals die is.

Wat valt je als eerste op als je naar je een landelijke omgeving kijkt? Misschien zie jij het speelse vogeltje in de boom, of zie jij de boom met z’n takken naar beneden hangen of valt je juist op dat de boom alleen staat met vrij zicht om zich heen. Zoals jij de wereld ziet, zegt iets over jou, over wat jij onbewust belangrijk vindt. Het zijn jouw hersenen die uit alle waarnemingen die specifieke elementen laten opvallen.

Dat geldt voor alles, dus ook zoals jij anderen ziet. Wat zie je als je naar anderen kijkt? Wat valt jou als eerste op? Zie je hoe anderen met elkaar praten, wat ze voelen of wat ze denken? Wat vind je daar van? Als ik naar dezelfde situatie zou kijken zou ik wat anders zien, denken en voelen. Je ziet anderen niet zoals zij zijn, je ziet anderen zoals je zelf bent.

Intuïtie en de kunst van het bewust waarnemen
Ga eens bewuster kijken naar de omgeving en kijk wat je opvalt en wat je ervan vindt. Uiteindelijk zul je opmerken dat het steeds dezelfde dingen zijn die je opvallen. Je leert langzaam je eigen bril kennen waardoor jij naar de wereld kijkt. Er komt dan vanzelf een dag dat je opmerkt dat je deze dingen jou niet meer opvallen. Door bewustzijn verandert de bril. Onbewust heb je de bril afgedaan en ben je anders gaan kijken naar de wereld.

Alles begint bij aanwezigheid en het aankomen in het hier en nu. Je onbewuste overtuigingen wat jij belangrijk vind is waar je aandacht op gericht wordt. Word je vrij van je overtuigingen, dan ben je in staat te zien zoals het is, je bent dan een met je intuïtie omdat je ziet zoals de wereld is en niet zoals jij bent.

vrijdag 3 december 2010

Youtube (geleide) meditatie fimpjes

Wil je leren mediteren, maar graag zelf op je eigen tijdstip en toch onder begeleiding? Er zijn via youtube veel verschillende geleide meditaties beschikbaar. Als je via google zoekt, komt je ook audiobestanden tegen. De ene meditatie is wat aardser of spiritueler dan de andere, maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. Ook is de ene stem prettig voor je en de andere niet. Hier onder enkelen die ik heb gevonden zodat je een idee hebt wat er zoal te krijgen is.

Hieronder (sommige zijn engels):
- Meditatie op tibetaanse klankschalen
- Meditatie op beweging
- Begeleide aandacht mindfulness meditatie
- Geleide meditatie op eerste chakra
- Meditatie op aartsengelenergie
- Meditatie gericht op ontspanning
- Meditatie gericht op de ademhaling
- Luisteren naar iemand die volledig aanwezig is.

Klik hier voor een overzicht van meer dan 100 audio downloads geleide meditatie oefeningen

Geleide Meditatie op tibetaans klankschalen



Geleide bewegingsmeditatie; mindful movements



Begeleide Mindfulness meditatie



Geleide meditatie op eerste chakra



Iets spiritueler, een geleide meditatie op een aartsengel



Meditatie gericht op ontspanning



Geleide meditatie gericht op ademhaling







Geleide meditatie van Mooji (engelstalig)

Luisteren naar iemand die volledig aanwezig is, helpt je in aanwezigheid te komen.


woensdag 1 december 2010

Volg de etraining mindfulness


Mindfulness training nu ook als individueel begeleid traject
Ik heb de e-training mindfulness ontwikkeld omdat niet iedereen gebonden wil zijn aan een groep en vaste tijd bij elkaar komen. In deze training ben je hieraan niet gebonden, echter je hebt wel persoonlijk contact met een trainer die je tips kan geven en je verder helpt bij je persoonlijke ontwikkeling.

Bijzonderheid van deze etraining mindfulness
In deze mindfulness training zitten 2 mindfulness coaching sessies inbegrepen. Juist deze individuele coaching sessies ondersteunen je tijdens de training en brengen verdieping in je persoonlijke proces. In deze interactieve training zitten o.a. geleide meditaties, filmpjes, downloads, artikels en meer. Door te mediteren, train je je ‘mind’ en leer je met aandacht te zijn. We zijn gewend om te doen en te bewegen (op gevolg van wat we vinden) in plaats van te zijn en te accepteren. Zeker wanneer het gaat om de emoties die we voelen. Nagenoeg alles leer je door herhaling en volhouden, zo werkt dat ook met mediteren. Mediteer daarom liever vaak en kort zodat je het kunt volhouden zodat ook jij kunt leren ‘zijn’ en je emoties accepteren. Maak er een automatisme van om regelmatig stil te staan bij hoe je jezelf voelt.

Wanneer deze etraining mindfulness volgen?
Wanneer je behoefte hebt aan meer innerlijke rust, meer balans of minder piekeren. Deze E-training is met name geschikt wanneer je op je eigen tempo en tijd stappen wilt zetten en toch de begeleiding wilt hebben van een ervaren trainer/coach.

Heb je interesse of vragen over de training mindfulness, mail naar luc@ontdekjezelf.com.

Verander wat je kunt, accepteer wat je niet kunt veranderen en heb de wijsheid om het verschil tussen beiden te kennen.