donderdag 25 november 2010

Top 8 redenen om aan Mindfulness Meditatie te doen

1. Het is GRATIS (je bent tenslotte Nederlander). Meditatie is aandacht en aandacht heb je en jij bepaalt hoe jij je aandacht richt. Natuurlijk zijn trainingen en boeken zeer nuttig om je te begeleiden, maar als jij met aandacht bent of aan het mediteren, kost het je niets.
2. Minder stress! Stress ontstaat vaak onbewust zodat we pas thuis ervaren dat ons lijf vol spanning zit. Wanneer je met aandacht bent, ervaar je exact het moment en de omstandigheden dat de stress ontstaat zodat jij stappen kunt zetten om deze stress niet te laten ontstaan en een andere keuze te maken.
3. Je wilt iets veranderen, maar het lukt niet. Je hebt besloten om te leren accepteren omdat je eindelijk beseft dat je de situatie toch niet kunt veranderen. Mindfulness meditatie helpt je om te zijn met wat er is. Bepaalde dingen zijn er nu eenmaal. Het lijden ontstaat door te vechten tegen wat er is.
4. Het is wetenschappelijk bewezen dat het werkt. Veel mensen willen weten dat iets werkt voordat ze het doen. Bij deze: het is bewezen dat het werkt! Ook voor mensen die angstig, depressief zijn of zware pijnklachten hebben, ervaren verlichting en verbetering van hun situatie.
5. Het vergroot je zelfvertrouwen. Door mindfulness meditatie train je je aandacht, je wordt scherper en helderder in wat je ziet en voelt. Je leert te vertrouwen op je eigen ervaringen in het hier en nu zodat je niet meer hoeft te vertrouwen op je gedachten (die gebaseerd zijn op ervaringen uit het verleden) Wanneer je steeds meer kunt zijn met hoe jij je voelt en hoe helderder je ziet en snapt wat je voelt, hoe groter je zelfvertrouwen.
6. Je wilt gelukkig worden. Blijkbaar ben je niet tevreden met hoe het nu met je is. Als je je ‘negatieve’ emoties niet meer kunt of wilt ervaren kun je over het algemeen ook de ‘positieve’ emoties niet meer ervaren. Wanneer je je niet meer verzet tegen de emoties die je hebt, zul je merken dat het leven gemakkelijker wordt en je meer gevoelens van geluk en tevredenheid gaat ervaren.
7. Mindfulness meditatie kan altijd en overal. Waar jij gaat, daar gaat je aandacht. Jij kunt overal en altijd met aandacht zijn, als je ervoor kiest. Op dit moment kun je dit met aandacht lezen zonder dat je met je gedachten afdwaalt.
8. Je wilt minder impulsief reageren. Je reageert impulsief omdat je emoties zo intens zijn dat je er wel op moet reageren. Wanneer je met aandacht bent, zul je ervaren dat er eerst een prikkel is, dan een eerste gevoel, een gedachte, emoties en vervolgens kunnen verschillende gedachten en emoties elkaar opvolgen. Dit gebeurt binnen 1 seconde! Door met aandacht te zijn, kun je leren om bij de eerste prikkel al een andere keuze te maken.

maandag 15 november 2010

Een piekerend brein is een ongelukkig brein

Ik hoef natuurlijk niet alle teksten zelf te verzinnen. Een leuk artikel op nu.nl gaat over onderzoek dat aantoont dat afdwalende gedachten leiden tot ongelukkige gevoelens. Onderaan dit stukje een linkje naar de tekst.

Waarom piekeren we?

ANGST omdat we de neiging hebben om alles onder controle te houden. Denk bijvoorbeeld aan alles goed willen doen of dat het leven precies zo zou moeten lopen als jij in gedachten had. (is dat mogelijk?)

Waar piekeren we dan over?

- 40% dingen die zich nooit zullen voordoen
- 30% over dingen uit het verleden
- 22% gaan over triviale dingen die eigenlijk de moeite niet waard zijn
- 4% over dingen waar we niets aan kunnen doen
- 4% over dingen waaraan we wel iets kunnen doen (Bron: The Nation, 1999)

Pieker je zelf? Bedenk of je er iets aan kunt doen. Accepteer wat je niet kunt veranderen. Waarschijnlijk zit je brein continu in de doe-modus. Probeer eens of je kunt zijn met jezelf.

Lees hier het artikel over de wetenschappelijke resultaten.

vrijdag 5 november 2010

Lichaamsintuïtie; je lichaam heeft het antwoord


Het lichaam weet alles. Voordat je een besluit neemt geeft je lichaam het al aan. Trillende benen, spontane glimlach, spanning in je buik, droge mond, een (on)aangenaam gevoel, etc. Het lichaam is transparant en zo prachtig als je ziet wat het door middel van de zogenaamde non-verbale communicatie aangeeft. Deze is van buiten zichtbaar voor mensen die daar oog voor hebben, maar is vooral van binnen voelbaar voor diegene die daar aandacht voor hebben.

Geen besef van het lichaam
Wanneer het lichaam volkomen ontspannen is, dan valt elke extra spanning op die ontstaat, hoe subtiel ook. Deze informatie is onmisbaar om de juiste beslissing te kunnen nemen. We zijn vergeten om het lichaam te gebruiken, terwijl juist hierdoor de analyses vanuit ons hoofd worden ondersteund en scherper zullen worden. Zeker bij het nemen van complexe beslissingen is de ratio niet geschikt, maar geven fysieke ervaringen de doorslag. Iedereen herkent dit wel dat bepaalde ontmoetingen met sommige mensen of op bepaalde plaatsen direct (on)aangenaam zijn. Ontwikkel je intuïtie en je leert deze signalen te herkennen, interpreteren en hierop te reageren.

Mindfulness: aandacht voor wat er is.

De meeste mensen hebben zoveel stress, dat de extra spanning die door een bepaalde gebeurtenis ontstaat niet eens wordt opgemerkt. Dat is ook de reden dat er een grote hoeveelheid burn-out gevallen zijn in Nederland. Het lichaam geeft keer op keer aan dat de grens is bereikt. Als het lichaam niet ontspant na het ervaren van emoties en gevoelens, zetten deze emoties zich vast in het lichaam. Het lichaam kan maar een maximum hoeveelheid aan. Dus als jij niet naar je lichaam luistert, zorgt het lichaam er wel voor dat je luistert bv. door het creëren van ziektes of zelfs een volledige burn-out.

Intuïtie: vertrouwen en zelfkennis

Uiteindelijk gaat het om zelfvertrouwen en zelfkennis. Ken je je eigen lijf, de signalen en durf je hierop te vertrouwen. Je hoeft dan niet terug te vallen op de ratio die niets anders doet dan herkauwen van ervaringen uit het verleden, vergelijken, oordelen en analyseren. Uiteraard ben ik voorstander van trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en het doen van bewustzijnsoefeningen zoals mindfulness meditatie. Zo doe ik zelf ook aan Yoga om fysiek lichaamsbewustzijn en ruimte te creëren in het lichaam dat dagelijks veel spanningen te verduren krijgt. Het lijkt misschien eenvoudig, echter durf je ratio maar los te laten om te vertrouwen op je intuïtie, wat je voelt en ervaart. Geen gemakkelijke opgave wanneer je je gehele leven niets anders hebt gedaan dan je ratio gebruiken. Je vertrouwen zal zich meer en meer zal ontwikkelen als je eenmaal de eerste stap hebt gezet.