woensdag 30 juni 2010

Mindfulness coaching, een effectieve vorm van coachen

Met mindfulness coaching leer bewuster voelen en door meer acceptatie minder mee te gaan in de intense emoties. Je krijgt inzicht in hoe jouw overtuigingen je emoties en gedrag sturen.

Effecten mindfulness coaching
- Contact maken met je gevoel zonder je erin te verliezen.
- Bewustzijn wat je voelt en ervaart
- Minder invloed van je gedachten en emoties op je gedrag
- Meer positieve emoties.

Mindfulness coaching voelen en ervaren
Mindfulness coaching is een specifieke vorm van coachen. Tijdens het coachen richten we de aandacht op wat je voelt en ervaart. Doordat je met de emoties contact maakt, deze ziet en erkent, verdwijnt de emotie gek genoeg. De meeste mensen ervaren meer afstand van de emotie, terwijl ze er juist meer contact mee maken. Je kunt de emotie waarnemen, zonder dat je erop hoeft te reageren, zoals je waarschijnlijk gewend bent.
Lees verder over de mindfulness coaching opleiding

Drie manieren om om te gaan met emoties:

1.Uiten. Het uiten van de emotie (of omzetten in gedrag) zodat we deze zelf niet hoeven te ervaren. Door te bewegen ga je immers minder voelen.
2.Wegdrukken. We drukken de emotie weg en proberen deze te negeren. De emotie blijft, echter gaat in het lichaam zitten. Dit kan ziektes en ‘negatief’ gedrag tot gevolg hebben.
3.Mindfulness coaching / meditatie. We blijven met aandacht bij onze emoties zonder deze te uiten of weg te drukken. Door hier met aandacht bij te blijven, zullen we merken dat deze emotie langzaam omgezet wordt in bewustzijn. Net zoals gedachten komen en gaan, zul je merken dat ook emoties uiteindelijk komen en gaan.

Interesse in mindfulness coaching?
Ervaar hoe effectief deze vorm van coaching voor je werkt. Neem hier contact op voor een gratis oriënterend mindfulness coachingsgesprek.

maandag 21 juni 2010

Keuzes maken op basis van je intuitie

Bij simpele keuzes kun je vertrouwen op je ratio. Jouw analysator raakt echter in de war bij te veel opties, ideeën en mogelijkheden. Bij ingewikkelde keuzes werkt ratio niet meer en moet je vertrouwen op wat je voelt.

De oplossing is simpel, bij elke (ingewikkelde) keuze ervaar je (bewust of onbewust) direct het gevoel, wat aangeeft: doen of niet doen. Daarna begint het probleem…….we gaan nadenken. We vinden er wat van. Alle kleine details laten we de revue passeren omdat we hebben geleerd van onze ouders: “denk na voordat je wat doet!” We vertrouwen niet meer. Bij elke gedachte ontstaat een klein gevoel en met alle ideeën en gedachten die we hebben ontstaat er een oerwoud aan gevoelens en emoties, waardoor we op ons gevoel in elk geval geen enkele keuze kunnen maken.

Intuïtie begint in het nu. Altijd! Nog geen seconde later komt al de eerste gedachte met bij behorend gevoel. Wees bewust van dat moment of ga anders terug naar het eerste moment dat je voor de keuze stond. Dat eerste gevoel. Voelt het goed, doen….twijfel je, niet doen. Dan voorkom je dat je gedachten je op een spoor zetten van een keuze die niet bij je past. Lees verder over ratio en gevoel in balans?

“Rationele mensen maken ook keuzes op basis van hun gevoel. Ze hebben gewoon meer argumenten nodig om een goed gevoel te krijgen.” Ontwikkel je intuitie en vertrouw op de keuzes die je maakt.


woensdag 16 juni 2010

Intuitie: het verschil tussen de hogere intuïtie en de lagere intuïtie.

De lagere intuïtie, intuïtie vanuit het fysieke
- Lichaam. Het lichaam heeft een eigen weten. Bijvoorbeeld emoties die nooit geuit worden slaan zich op in het lichaam. Kijk naar hoe iemand loopt of gedraagt en je komt veel te weten over deze persoon. Ontmoetingen en situaties hebben een impact op je lichaam. Door bewust te worden van fysieke gewaarwordingen, leer je veel over jezelf en je omgeving. Onbewust of bewust laat iedereen zien wie hij of zij is.
- Gedachten komen en gaan. Jouw gedachten horen bij jou en zeggen dus ook iets over jou. Ze refereren aan overtuigingen die je hebt, waardoor je met een bepaalde bril naar de wereld kijkt. Door bewust te worden van deze bril, kun je deze ook afzetten en bijstellen.
- Emoties zijn vaak het gevolg van gedachten die je hebt, maar ook kun je ze oppikken van mensen om je heen. Wie voelt er geen verdriet op een begrafenis? Lees: waar komen emoties vandaan., en emoties bewustzijn om je relatie te verdiepen.

De hogere intuïtie vanuit het bovenmentale.
Hogere intuïtie gaat over het weten dat niet persoonsgevonden is, maar ALLE informatie die aanwezig is, over tijd en ruimte heen. Dit klinkt voor veel mensen vaag, spiritueel en zweviger, omdat dit niet tastbaar is voor veel mensen. In trainingen en workshops kan iedereen direct de lagere intuïtie laten ervaren. Deze ervaar je middels emoties en fysieke gewaarwordingen. Om de hogere intuitie te ervaren en deze ervaring te geloven is vaak meer tijd nodig en meerdere ervaringen. Toch is deze hogere intuïtie waar. Ervaren is geloven (zelf voor een rationeel sceptisch persoon als ik zelf ben). Geloof zelf ook niet wat hier staat, maar ga zelf op onderzoek uit. Vraag jezelf niet af of het waar is, maar hoe jij ook deze ervaringen kunt hebben.

Voorbeelden van de hogere intuïtie:
- Hoe iemand zich voelt over afstand
- Wanneer iemand gaat opbellen
- Bewustzijn van vorige levens
- Gedachten en overtuigingen opvangen
- Bewustzijn over entiteiten en energieën
- Visioenen
Belangrijk om hogere intuitie te ontwikkelen en te ervaren is het kader van je overtuigingen, ofwel denken / mentale los kunnen laten waardoor er een zuivere verbinding kan ontstaan met de informatie die aanwezig is.

maandag 7 juni 2010

Emoties bewust zijn, verdiep je relatie en vergroot je intuitie.

Hoe dieper je in staat bent ‘te zijn’ met je eigen emoties, hoe groter de emotionele verbinding is die je met iemand kunt aangaan. Merk je dat je diepgang mist in je relatie? Ga eens na welke emoties je toelaat bij jezelf wanneer je in contact bent met de ander. Ik heb het dan niet over de boosheid en angsten over de ander uitstorten, de ander is immers niet verantwoordelijk voor jouw emotie. Ik bedoel dat je in staat bent je blijdschap, boosheid, verdriet en angst te voelen, hierover te kunnen praten zonder dat je erin verdwijnt en geen invloed meer hebt op je eigen gedrag. Je neemt dan je eigen emoties in eigendom.

Bewust ervaren van je emotie

Wanneer je je eigen boosheid in eigendom hebt genomen, ben je in staat om te zien en te voelen wanneer mensen werkelijk boos zijn, ook wanneer ze het niet echt willen laten zien. Veel mensen voelen zelf direct verdriet opkomen als ze een ander zien die verdrietig is. Het is dan lastig om te weten of iemand erg verdrietig is of niet. Door je eigen verdriet zie je dat niet meer. Denk maar wanneer je nuchter bent, kun je goed zien wanneer iemand aangeschoten raakt. Ben je erg dronken, dan wordt het erg moeilijk om te zien. Dus ken je je eigen emoties, ben je in staat je eigen emoties toe te laten, dan zie je bij anderen deze emotie ook. Je moet de emotie immers kennen om te kunnen waarnemen. Op dat moment ontwikkel je je eigen bewustzijn en invoelingsvermogen waarbij je je relaties verdiept.

vrijdag 4 juni 2010

Keuzes maken tegen je intuïtie in

Dieren kiezen op basis van hun instinct (Ik noem het de lagere intuïtie). Als dieren voelen dat een situatie bedreigend is gaan ze weg. Zo zal een hert echt niet het struikgewas in gaan als hij verwacht dat daar een leeuw ligt te wachten.


Mensen echter zijn de enige zoogdieren die beslissingen kunnen maken tegen hun intuïtie in. Mensen kunnen zichzelf andere ideeën aanpraten door gedachten zoals “het zal wel meevallen”. Dat geldt ook omgekeerd wanneer een fantastische mogelijkheid zich aandient, een keuze die precies past. Veel mensen hechten zich zo aan hun gedachten dat ze geen onderscheid meer maken tussen de pure intuïtie en de gedachten die ze hebben. De gedachten zijn echter altijd gebaseerd op ervaringen en gemaakte keuzes in het verleden.

Maak onderscheid tussen je gedachten en je pure intuïtie. Ontwikkel je intuitie, leer te vertrouwen op je intuïtie en maak die keuzes die bij je passen.